De Belgische Franchise Beurs was een succes!

De Belgische vakbeurs voor commerciële netwerken was dit jaar aan haar 7de editie toe en werd gehouden van één tot drie februari jongstleden in Brussel. De beurs trok 10% meer bezoekers dan de vorige editie, zo'n 3.300. Er zijn lichte verschuivingen te merken ten opzichte van de vorige editie. Opmerkelijk blijft het feit dat het bezoekersaantal voor 34% Nederlandstalig was en 66% Franstalig.

Deelnemers en Formules

Oil&Vinegar vond de opkomst wisselend. De vrijdag was wat minder, de volgende twee dagen waren goed qua opkomst. Ook de kwaliteit van de bezoekers was goed. Beter dan men in Nederland gewend is. “Bovendien is het aanbod voor de franchisenemers veel aantrekkelijker, het aanbod is veel te eenzijdig in Nederland.”

Noël Jonckheere van Australian Home Made Ice Cream vond het eerder tegenvallen, in verhouding tot de vorige keer. “Vorige keer was het voor ons beter omdat de bezoekers het ijs konden proeven. Dat is een heel belangrijke troef voor ons ijs, men moet het kunnen proeven. Dat mag nu niet meer, of slechts in zeer kleine porties. Hierdoor hebben we de stand niet kunnen inrichten zoals de vorige keer. Ook wat het bezoekersaantal betreft hadden we de indruk dat het minder was dan vorig jaar. Ik heb er moeite mee te geloven dat er 10% meer bezoekers waren. Vrijdag was een goede dag. Zaterdag was zeer rustig, misschien door het mooie weer en het trouwfeest van Maxima met Willem-Alexander. Zondag was redelijk. Voor ons was de beurs in ieder geval niet zo succesvol als vorig jaar.

Bij Brico horen we dan weer een heel andere toonaard. Rudy Lievens: “Het was een goede beurs voor ons. Wij kregen meer respons dan vorig jaar.Ik had de indruk dat er minder stands waren dan de vorige jaren. Het kan natuurlijk een verkeerde perceptie zijn van mij. De organisatie liep eveneens perfect.”

”Belgische beurs is noodzakelijk”

(broodtekst)Willy Van Daele, groep Delhaize: “Ik had ook de indruk dat er minder opkomst was dan bij de vorige editie. Ik had ook het gevoel dat er extern minder gecommuniceerd geweest is dan vorig jaar. Het zou interessant zijn om hier wat meer aandacht aan te schenken bij de volgende editie.

John Blogg, Oil & Vinegar: ”Een heleboel mensen willen ook leren op zo'n beurs. Persoonlijk vind ik dat de beurs te weinig toegespitst is op de starters en potentiële ondernemers. Er wordt teveel commercieel gepresenteerd en er zijn voor de gegadigden te weinig mogelijkheden om zich 'meer' te informeren. In Nederland is het nog veel slechter. De commercialiteit moet bij de standhouders liggen, niet bij de organisatoren. In België, lijkt mij, kan dit met veel minder moeite verbeterd worden. Daarbij zou het ook interessant zijn om meer evenementen te organiseren, zodat er nog meer mensen aangetrokken worden.”

Tot slot zijn alle geïnterviewden het er unaniem over eens dat een Belgische beurs in Brussel noodzakelijk is en jaarlijks moet blijven plaatsvinden.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie