advies op maat

Het aantal franchisenemers van Hypotheek Visie was de afgelopen jaren met zo’n zeventig vrij stabiel. Wie daaruit de conclusie trekt dat de ontwikkeling bij de financiële dienstverlener stagneert, zit op het verkeerde spoor. De afgelopen jaren heeft Hypotheek Visie veel tijd, geld en aandacht besteed aan het verbeteren van de eigen organisatie door van soft franchise te groeien naar hard franchise. Die aanpak werpt vruchten af. De afgelopen jaren steeg de omzet per vestiging jaarlijks met ruim tien procent. Franchise+ sprak uitgebreid met oprichter en algemeen directeur Anton Vanden Bol over het succes achter de franchiseformule.

 

De voormalige bankdirecteur van de toenmalige Nederlandse Middenstands Bank (NMB) zag begin jaren negentig een gat in de markt. “Als je bij een bank aanklopte voor een hypotheekadvies, kreeg je dat keurig. Alleen: als je naar vier banken ging, kreeg je soms vier totaal verschillende adviezen. En dat advies bestond meestal uit een product van de eigen bank. Ik vond en vind dat mensen recht hebben op een onafhankelijk advies. Het afsluiten van een hypotheek is één van de belangrijkste financiële beslissingen die je in je leven neemt. Dat uitgangspunt had ik toen we in 1992 zijn gestart. Het is nog altijd de kern van onze aanpak.”

 

De bank is voor velen nog altijd het eerste adres om aan te kloppen voor een hypotheek, maar de banken verliezen terrein. Anton Vanden Bol: “Dat heeft alles met de digitalisering te maken. Vroeger moest je geld bij het bankloket opnemen. Er was vaak een persoonlijke band tussen bankmedewerker en klant. Tegenwoordig gaat alles digitaal, geld haal je uit de automaat. Er zijn minder kantoren. De afstand tussen bank en klant is afstandelijker geworden. Hoe vaak praat je nog met iemand van de bank? Een paar keer per jaar, hooguit. Toen wij begonnen werd 56% van de hypotheken door banken afgesloten en de rest door tussenpersonen. Tegenwoordig wordt 57% van de hypotheken door tussenpersonen afgesloten. Daarom zie je dat banken nu weer alles in het werk stellen om de persoonlijke binding met de klant te herstellen.”

 

Groei

De afgelopen jaren groeide Hypotheek Visie uit van een franchiseorganisatie met drie vestigingen en een hoofdkantoor met zes medewerkers naar een organisatie met zeventig vestigingen en zestig medewerkers op het hoofdkantoor in het Noord-Brabantse Best.

“Wij leven in een dynamische wereld. Dat betekent ook dat je je producten en je aanpak moet aanpassen. Wij zijn van soft franchise gegroeid naar hard franchise. Dat doe je niet van vandaag op morgen en soms doet dat ook pijn. We hebben in die overgangsperiode afscheid genomen van verschillende franchisenemers. Niet omdat ze niet voldeden, maar ze pasten niet in het profiel dat ons voor ogen stond. Vandaar dat we wat betreft de groei van het aantal vestigingen ook een pas op de plaats hebben gemaakt. Inmiddels zijn we klaar voor een verdere groei. Daarbij staat kwaliteit voorop. Alle vestigingen zijn in het bezit van of zijn bezig met het verkrijgen van het Keurmerk van de onafhankelijke Stichting Keurmerk Hypotheek Bemiddeling. Die criteria zijn behoorlijk hoog. Hoger zelfs dan de eisen die de nieuwe wet op de financiële dienstverlening, die binnenkort van kracht wordt, stelt.”

De directeur van Hypotheek Visie schat in dat er in Nederland een markt is voor zo’n 110 tot125 vestigingen van de franchiseketen.

Maar het vinden van goede franchisenemers gaat niet vanzelf. Annelies Ziegenhardt, coördinator formule-uitbreiding daarover: “Er zijn voldoende mensen die in het bezit zijn van de noodzakelijke papieren. Maar daar gaat het niet alleen om. De essentie is: ben je bereid en in staat om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan? Ben je bereid om zes dagen per week te werken, ook buiten kantooruren? En ben je bereid dat verjaardagsfeestje te laten schieten om klaar te staan voor de klant die erom vraagt? Je moet de consequenties aanvaarden van je keuze en los van je eigen ambitie, moet je partner er ook achter staan. Dat geldt ook voor ondernemers.”Anton Vanden Bol vult aan: “Ik vergelijk het wel eens met een bokser. Er is geen bokser ter wereld die alleen maar klappen uitdeelt. Je moet ook kunnen incasseren. Je moet investeren, ook in jezelf. Vergeet niet: op dit moment houden we al zo’n 250 cursusdagen per jaar om franchisenemers en hun medewerkers vertrouwd te maken met nieuwe producten, veranderende wetgeving, permanente educatie. De selectie is heel streng. Maar als aan die voorwaarden allemaal is voldaan, kun je een heel behoorlijke boterham verdienen.”

 

Financiële planning

Eigenlijk dekt de naam Hypotheek Visie niet meer de lading van het product. Want naast hypotheken adviseert Hypotheek Visie ook op het gebied van pensioenen en verzekeringen. Wordt het niet tijd voor een andere naam dan? Anton Vanden Bol moet er smakelijk om lachen. “Nee hoor! Als wij ons financiële planners noemen, weet jij ons als potentiële klant niet te vinden. Het merendeel van de mensen heeft nog geen idee wat je onder financiële planning moet verstaan. Mensen komen meestal binnen voor een hypotheekadvies. Onze franchisenemers plaatsen de hypotheek in een breder kader, dat wil zeggen: het leven van de klant. Samen met de klant worden keuzes gemaakt die wonen en leven de kwaliteit geven die de klant zoekt. Want onze slogan is niet voor niets ‘je woont toch om te leven’. Er wordt dus gekeken naar het totale financiële plaatje. Onze naam dekt dus wel degelijk de lading. Het gaat om de visie die je hebt op financiële zaken met betrekking tot de hypotheek - oftewel het wonen - als uitgangspunt.”

 

Promotie

Hypotheek Visie timmert behoorlijk aan de weg. Bij uitwedstrijden van het Nederlands voetbalelftal zijn er reclameborden. Onlangs werd een exclusief reclamecontract voor de financiële sector afgesloten met de voormalige wielrenster Leontien van Moorsel. Hypotheek Visie is ook sponsor van de Nijmeegse 4-daagsefeesten en de Woonbeurs in Amsterdam.

Anton Vanden Bol: “Ons belangrijkste promotiemiddel zijn onze klanten zelf. Iedere klant die tevreden is over ons onafhankelijke advies vertelt dat aan buren, kennissen, vrienden en familie. De mond-tot-mondreclame is heel belangrijk voor ons. Het is dus van essentieel belang dat wij een advies op maat geven.”

 

Dialoog

Hij sluit bijna filosofisch af. “De kracht van een goede franchiseorganisatie is dat je op alle niveaus goed samenwerkt. Daarin speelt de Raad van Commissarissen een rol, de franchiseraad, de directie, maar vooral de franchisenemers met de medewerkers op de vestigingen en onze mensen hier in Best.

Ik zie mezelf als de coach. Een coach kan nog zo’n goed tactisch concept hebben, als de spelers in het veld het niet waarmaken ben je nergens. Daarbij is de keeper net zo belangrijk als de middenvelder of de topscoorder. Ik vind die teamgedachte heel belangrijk. Zonder een constante dialoog met de franchisenemers redden wij het niet. En als algemeen directeur moet ik mij als coach ook verantwoorden. Dat is heel goed zo.”

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur