2010, meer dan alleen een crisisjaar

Voor de meeste franchiseorganisaties stond 2010 echt in het teken van de crisis. Maar er gebeurde meer. Ambiance Zonwering startte bijvoorbeeld met eigen vestigingen, Taco Mundo verdubbelde haar aantal vestigingen en Pinoccio restylde haar restaurants. Samen met franchisegevers blikken we terug op een roerig jaar.

De Huisdrukker:

“De crisis is heftiger en duurt langer dan verwacht”

“2010 was een zwaar jaar in de grafische sector”, vertelt Ramon van Wingerden, eigenaar van franchiseformule De Huisdrukker. “Veel bedrijven in de branche hebben het niet gered.

Voor ons betekent de crisis een stagnerende groei. In 2009 hadden we nog acht nieuwe franchisenemers. In 2010 zijn we gelijk gebleven. Ook hebben we een koerswijziging doorgevoerd. Tot 2009 lag de focus op het uitbreiden van het productassortiment. Nu richten we ons meer op het generen van traffic met de bestaande producten en het benaderen van nieuwe klanten. We introduceren minder en als we iets nieuws hebben dan doen we meer om de producten bekend te maken bij onze klanten.

Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, dan is de crisis mij echt tegen gevallen. We zagen de crisis aankomen, maar ik had niet verwacht dat het zo heftig zou zijn en dat het zo lang zou duren. Om een voorbeeld te noemen: een bedrijf als TomTom gaf in 2007 nog 10.000.000 euro uit aan drukwerk. In 2008 was dat 93 procent minder, namelijk nog maar 700.000 euro. Het prachtige boekje is een flyer geworden. Een groot gedeelte van de omzet die we in deze crisis verliezen krijgen we nooit meer terug.

Maar ik zie de crisis ook als een kans. Kleine, lokale drukkers gaan nu steeds meer inzien dat het niet meer rendabel is om de productie en de verkoop zelf te blijven doen. Voor ons zijn dat goede franchisenemers omdat het echte ondernemers zijn met affiniteit met het vak.”

Ambiance zonwering:

“Het begeleiden van eigen vestigingen is een vak apart”

“Vooral 2009 was voor ons een pittig jaar. In 2010 zagen we weer een herstel. Het is nog geen omzetstijging waar we tevreden mee zijn, maar het is een begin”, zegt Dennis Schoormans, formulemanager bij Ambiance Zonwering. “Niet alleen de crisis zat voor ons tegen, maar ook het weer. Voor een goede omzet hebben we eigenlijk goed weer nodig in februari en maart. In maart 2010 lag er nog sneeuw.”

2010 was ook het jaar van de introductie van de eigen vestigingen van Ambiance, waarmee het totaal aantal vestigingen op 45 komt. Zo opende Ambiance in 2010 vier nieuwe vestigingen en voor dit jaar staan er al twee op de planning. Toch is het wel even wennen om met eigen vestigingen te werken. “Dat heeft ons dit jaar veel inspanning gekost. Strategisch klopt onze visie helemaal dus gaan wij hier zeker mee door. Maar we merken nu wel dat er veel extra facetten bij komen kijken.” Daarom heeft Ambiance in september een retailspecialist in dienst genomen die deze eigen vestigingen intensief gaat begeleiden. Schoormans is ervan overtuigd dat de nieuwe koers de Ambiance-formule sterker maakt. “Met meer vestigingen halen we ook meer marketing fee binnen. Meer dan negentig procent van die inkomsten zetten we weer in voor landelijke marketingactiviteiten. Dus uiteindelijk levert het ons hele bedrijf meer bekendheid op.”

Autotaalglas is zich bewuster van social media:

“Eén ontevreden klant kan een rel veroorzaken”

“2010 was voor onze branche een goed jaar”, vertelt Hans Joosten, marketingdirecteur bij Autotaalglas. “We hebben aan het begin van het jaar een strenge winter gehad en dat zorgt voor veel ruitschade.” Ook stond 2010 in het teken van de klanttevredenheid. In 2009 is de formule namelijk gestart met de site autobedrijf.tevreden.nl. Hierop kunnen klanten de verschillende vestigingen beoordelen. “We scoren hier gemiddeld een 8,2. Maar belangrijker nog: het is een instrument om onze service verder te verbeteren. Er is een gezonde competitie tussen franchisenemers om zo hoog mogelijk te scoren. Als een franchisenemer een keer een laag cijfer krijgt, dan kan hij ook zien wat er fout ging en hij kan de klant bellen. Die aandacht waarderen klanten.”

Social media

“Daarnaast is 2010 ook het jaar geweest dat social media een enorme vlucht heeft genomen. We volgen dat op de voet en zijn ons er erg bewust van: één ontevreden klant kan nu een enorme rel veroorzaken op Twitter of op andere websites.”

Toch komt natuurlijk ook Autotaalglas wel eens negatief in het nieuws. In september had Radar namelijk een uitzending waaruit zou blijken dat de grote ketens in de branche te hoge prijzen zouden rekenen. “We zijn het daar niet mee eens, want we vonden dat er daar appels met peren werden vergeleken. Maar als zoiets gebeurt dan is het toch belangrijk om daar op een goede manier mee om te gaan. Daarom hebben we de franchisenemers nog voor de uitzending uitgelegd hoe het zat en hen verzocht om journalisten door te verwijzen naar de woordvoerder op het hoofdkantoor. Zo voorkom je dat een onhandige uitspraak op de vestiging voor nog meer onrust zorgt. Gelukkig is het daarna met een sisser afgelopen.”

Proconnext

“Ik had goede adviseurs om me heen”

“2010 is voor mij het jaar geweest dat ik een franchiseorganisatie heb gestart. Dat is erg succesvol geweest”, vertelt Annette Bröring, franchisegever van Proconnext. “Het geheim van het succes is volgens mij een goede voorbereiding. Ik heb mezelf duidelijke doelen gesteld, daarvoor acties uitgevoerd en dat werkt. Mijn doel was bijvoorbeeld om zes franchisenemers te werven en dat is gelukt. Daarnaast merkte ik dat het prettig was dat ik goede adviseurs om me heen had, bijvoorbeeld op juridisch gebied of bedrijfstechnisch. Daar heb ik veel aan gehad.” Bröring vertelt dat de crisis bij het opzetten van haar organisatie geen rol heeft gespeeld. “De methode waar wij mee werken is echt nieuw. En bedrijven staan altijd open voor nieuwe methodes die echt goed werken: crisis of geen crisis. Bovendien werkte ik zelf al sinds 2007 met deze formule, dus ik kon laten zien dat het werkt. Het was voor de franchisenemers dan ook geen probleem om een financiering te krijgen bij de bank. We hadden afspraken gemaakt over arrangementen bij twee verschillende banken. Als ik dan toch iets moet bedenken dat me is tegengevallen, dan is het de terughoudendheid van kandidaat-franchisenemers om voor zichzelf te beginnen. Sommige mensen vinden het toch nog moeilijk om de ‘zekerheden’ van loondienst los te laten. Terwijl ik me afvraag hoeveel zekerheid loondienst tegenwoordig nog geeft.”

Taco Mundo

“Verdubbeling in een crisisjaar”

“We zijn in 2010 flink gegroeid: van vijf naar tien vestigingen”, vertelt Tom Filippini, oprichter van Taco Mundo, de bezorgformule voor de Mexicaanse keuken. “Natuurlijk hebben we wel iets van de crisis gemerkt. Klanten zijn kritischer geworden. Ze houden hun vinger op de knip en als ze geld uitgeven, dan hebben ze hogere verwachtingen. Wij hebben ons altijd gericht op een onderscheidend product, Mexicaans, met een hogere kwaliteit en service dan in de branche gebruikelijk is. Die combinatie samen met goede franchisenemers maken je minder kwetsbaar voor laagconjunctuur.”

“De kwaliteit van franchisekandidaten was beter dan in voorgaande jaren. Misschien heeft dat te maken met het feit dat mensen nu een veel bewustere keuze maken voor het ondernemerschap. Aan een crisis zitten ook een aantal voordelen. Het is eenvoudiger locaties te vinden en een goede deal te sluiten met verhuurders. Bovendien is er meer personeel beschikbaar. Ook dwingt het starters om kritisch te kijken naar de kostenstructuur en daarmee bouw je een goede basis voor de toekomst op.

Dit jaar zijn we ook begonnen met het aanbieden van lunches. Hiervoor hebben we het assortiment verruimd en de openingstijden aangepast. De eerste resultaten zijn positief. Het voordeel is dat franchisenemers hier weinig extra kosten voor hoeven te maken waardoor het break-evenpunt al snel bereikt is. Nu doen vijf franchisenemers hieraan mee. Ik verwacht dat dit jaar alle franchisenemers lunch gaan aanbieden.”

Pinoccio restaurants

“We hebben meer discussies over marges”

“Voor ons was 2009 een slechter jaar. Toen hebben we break-even gedraaid. In 2010 zagen we weer voorzichtig een stijgende lijn”, vertelt Nicolette Verheij, franchisegever van Pinoccio restaurants. “We zijn door de crisis niet meer acties gaan voeren. Wel merken we dat de acties die we doen beter aanslaan.” Verheij vertelt dat het bedrijf nu wel kritisch is gaan kijken naar de inkoop. “Voor de crisis vonden franchisenemers service erg belangrijk. Nu gaat de discussie veel meer over marge.”

Franchisebegeleider José Kleine kan dat beamen. “Het meest extreme was de discussie die we met onze franchisenemers hadden over de prijs van pijnboompitten. Voor de crisis zouden franchisenemers zich daar niet te druk om maken. Nu hebben we franchisenemers die dat ergens anders inkopen of zelfs vervangen in het gerecht.” Ondanks die discussies is Pinoccio niet geswitcht van leverancier. Verheij: “Veel leveranciers hebben zich bij ons aangeboden en daar hebben we kritisch naar gekeken. Maar per saldo denk ik dat we het beste af zijn als we onze eigen leverancier trouw blijven.”

2010 was voor enkele Pinoccio-vestigingen ook het jaar van de restyling. “De restaurants bestaan al sinds 1982 en in de omgeving kent iedereen ons van de rood-groene kleuren en de Chianti wijnflessen aan het plafond”, vertelt Kleine. “Die herkenbaarheid willen we houden, maar we willen het ook opfrissen met meer lichtere kleuren.” Zo heeft de vestiging in Enschede een nieuwe vloer en nieuwe stoelen gekregen. Alle restaurants krijgen meer wit schilderwerk.

Lees meer over: