Nieuw in Nederland

ENJO: duurzaam direct sales concept

ENJO is een familiebedrijf

ENJO verkoopt handgemaakte high fiber schoonmaakartikelen. Het verkoopconcept van ENJO is gestoeld op een directe salesaanpak die vergelijkbaar is met de Tupperware-party, met het verschil dat ENJO werkt met demo’s. “Het is ons belangrijkste distributiekanaal. Dat bepaalt ook sterk het profiel van de partners waar we naar op zoek zijn”, vertelt sales & marketingmanager Daniel Schlacher.

Ecolabel

ENJO is een familiebedrijf, waar de oprichter, Johannes Engl, nog steeds aan het hoofd staat. De thuisbasis ligt in het Oostenrijkse Altach, bij he meer van Constance. Het bedrijf viert dit jaar het 30-jarig bestaan. De productie vindt nog steeds volledig lokaal plaats. 

Wat de producten van ENJO uniek maakt, is dat er geen schoonmaakmiddelen, zeep of chemicaliën nodig zijn. Het fiber vervangt de zeep of andere schoonmaakmiddelen om het vuil te absorberen. “Er is alleen maar water nodig bij het schoonmaken. Wat het proces extra bijzonder maakt, is dat je koud water gebruikt voor het schoonmaken. Met warm water spoel je het vuil eruit”, stelt Schlacher. Het product is voorzien van het ecolabel Ökotex. “De groeiende ecologische bewustwording zien we terug in onze groeicijfers.”

De ENJO-productlijn wordt in 26 landen verkocht, van Australië en Scandinavië tot de Verenigde Staten, maar opmerkelijk genoeg nog niet in Nederland. Dit heeft deels te maken met de strategie, vertelt Daniel Schlacher. “We zijn op zoek naar partners waarmee we een langdurige samenwerking aangaan.” Hij noemt als belangrijkste reden dat ENJO nog niet bezig was met de Nederlandse markt. “ENJO is geen traditioneel franchiseconcept. Voor het eerst zijn we nu zelf actief op zoek naar een vertegenwoordiger. We zijn op zoek naar een beperkt aantal partners per land. Voor Nederland maximaal vier. We beginnen in een regio waar de partner exclusiviteit voor krijgt en een distributiekanaal kan opzetten.”

Testperiode

“Idealiter heeft iemand al een direct sales-achtergrond. Hij moet ‘hands on’ zijn”, omschrijft Schlacher de beoogde kandidaat. “In het begin ga je de boer op, zodat je de business en strategie in de vingers krijgt. Vandaaruit ga je op zoek naar ENJO-consultants die het product bij consumenten presenteren en verkopen. De ideale kandidaat groeit uit tot een inspirerende, energieke leider, die nieuwe mensen onderwijst, traint en motiveert.”

“We beginnen met een testperiode van 16 weken, waarin een kandidaat kan ontdekken of deze zich thuis voelt bij het concept. In die tijd verzorg je ongeveer 50 demonstraties en benader je de eerste mensen om deel uit te maken van jouw salesteam.” 

“De investering als kandidaat komt min of meer overeen met de inkoopprijs van de schoonmaakproducten, waarmee kandidaten op pad kunnen. Een opslagruimte voor de voorraad is niet nodig. De bestellingen worden direct geleverd vanuit Oostenrijk, zodat de focus op de verkoop kan liggen.” Promotie- en marketingmateriaal in het Nederlands is voorhanden.

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook