Salesoptimalisatie met Second Sales Opinion

Meer klanten, meer omzet en meer marge: iedere franchiseorganisatie is ernaar op zoek. Samen met Second Sales Opinion wordt het gerealiseerd. Het adviesbureau ondersteunt franchiseorganisaties met maatwerk, met trainingen en workshops.

Goed nieuws, na een aantal zeer moeilijke jaren trekt de Nederlandse economie weer aan. Het stemt het bedrijfsleven en de consumenten weer positief. Maar hoe zorg je er als franchiseorganisatie voor dat de potentiële klant die weer bereid is geld uit te geven, met jou zaken gaat doen? "In sommige gevallen bieden franchiseorganisaties commerciële trainingen aan, echter een noodzakelijke en structurele opvolging en begeleiding in het veld is er vaak niet. Juist gericht op deze behoefte heeft Second Sales Opinion een uniek en betaalbaar programma ontwikkeld", aldus medeoprichter Ed Wessels. Hij heeft zijn commerciële ervaring opgedaan bij grote bedrijven als De Gouden Gids, Café Bar en Autobar Holland. Als verkoopleider en commercieel directeur. "Wij werken samen met franchiseorganisaties op basis van vertrouwen, op basis van maatwerk. Wij verdiepen ons in de organisatie, in het concept en de diensten", verzekert Wessels. "Eerst vindt er een gesprek plaats met de franchiseorganisatie, met de directie, waarin de doelstellingen worden bepaald. Hieruit volgt het trainingsprogramma voor de franchisenemers: in eerste instantie een algemene commerciële training op het hoofdkantoor", vult medeoprichter en marketingspecialist René Jansen aan. Maar daarmee is de kous volgens hem nog niet af. "Na de algemene commerci:ele training krijgen de franchisenemers een aantal opdrachten mee die de weken daarna worden uitgewerkt en op de terugkomdag worden gepresenteerd." Een greep uit de opdrachten? Een klantbehoudprogramma, een acquisitieplan, een concurrentie analyse of een communicatieplan. Jansen: "Of specifieker: maak een salespitch en bedenk en implementeer minimaal drie acquisitie-initiatieven."

Salespitch en/of acquisitieplan

Ook vinden er op de terugkomdag individuele gesprekken plaats, waar de opdrachten worden doorgenomen en worden beoordeeld. Verder krijgen de franchisenemers adviezen en veel tips mee. Dat laatste is volgens Wessels noodzakelijk. "Het is simpel, je kunt niet overal goed in zijn. Franchisenemers zijn vaak heel goed in het runnen van hun vakgebied, in het optimaliseren van het assortiment of diensten, maar minder goed in het werven van klanten of het begeleiden en coachen van medewerkers." Acquisitie wordt daarbij volgens Jansen niet altijd als leuk ervaren. "Terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn. Zo bewijzen wij ook in onze trainingen, die door veel franchisenemers al zijn bezocht. En de waardering is hoog: gemiddeld krijgen wij een 8,5."

Clusters

Dat hoge cijfer is volgens de initiatiefnemers ook te danken aan de praktijkgerichte aanpak. Zo gaat Second Sales Opinion het land in. Jansen: "Franchisenemers komen dan onder meer in clusters naar een regionale locatie toe. Voordeel is dichtbij het eigen kantoor, kleine groepen en veel individuele aandacht. Met deze groep bespreken wij de gekozen onderwerpen en wordt de voortgang gepland." Waar staat men nu versus de doelen, welke initiatieven hebben succes gehad en welke niet, tegen welke weerstanden of bezwaren loopt men aan en hoe kan de conversie op leads verder worden verhoogd? De ervaring leert Wessels dat op deze wijze een enorme kennisoverdracht ontstaat en tips en adviezen over en weer worden gegeven. "Hierdoor vinden franchisenemers ineens acquisitie leuk, krijgen ze er plezier in. En ja, daar willen wij, maar ook de franchiseorganisatie natuurlijk naar toe. Gewoonweg omdat dit leidt tot meer dynamiek, betere commerciële vaardigheden, meer klanten en uiteraard meer omzet."