“Een overname kan een hoop onzekerheid met zich meebrengen”

Per 1 januari 2017 heeft Curves Veenendaal Zuid een nieuwe franchiseneemster. Ingrid Luteijn sportte bij de Curves-vestiging en toen zij hoorde dat de voormalige eigenaresse Gaby van Looijen de club wilde verkopen voelde zij dat dit het juiste moment voor haar was. Ingrid is inmiddels een aantal weken franchiseneemster van de club, dus werd het tijd om even met haar te bellen voor een interview. 

Laten we beginnen bij het begin; hoe ben jij bij Curves terecht gekomen? 

“Ik sportte zelf al bijna 3 jaar bij Curves Veenendaal Zuid met veel plezier en vond het vanaf het begin af aan een geweldig concept.”

Maar van lid naar franchiseneemster gaan is een grote stap. Wilde jij altijd al een eigen Curves club openen?

“Nee, eigenlijk niet. Het is simpelweg op mijn pad gekomen op het juiste moment. Ik hoorde dat Gaby, de vorige eigenaresse, de club wilde verkopen en toen ben ik mij erin gaan verdiepen. Ik wilde het roer omgooien en het ondernemerschap heeft bij mij altijd gekriebeld. Op een dag heb ik mij ingeschreven op de website van Curves Franchise en zo is het balletje gaan rollen.”

Waarom wilde jij je aansluiten bij een franchiseformule? 

“Ik heb een ondernemend karakter en ben op organisatorisch vlak altijd actief geweest bij bijvoorbeeld de hockeyclub. Maar buiten die ervaring ben ik nooit ondernemer geweest. Ik vind het daarom een voordeel van franchise dat er een hoop tools aangeleverd worden en er altijd een vangnet is. Gelukkig merk ik bij Curves ook dat je zelf veel creativiteit mag en kan gebruiken. Een heleboel dingen zijn al standaard geregeld en juist die combinatie vind ik erg prettig. Door al die tools die klaarliggen kan ik mij bezighouden met hetgeen ik echt leuk vind om te doen.”

Je hebt deze club overgenomen. Dit betekent dat er al een bestaande cultuur aanwezig was. Hoe ga je daar mee om en geef je er je eigen draai aan?

“Dat gaat eigenlijk bijna vanzelf. Zo’n overname kan een hoop onzekerheid met zich meebrengen, voor zowel het personeel als de leden: ‘Wat gaat er veranderen? Vind ik het straks nog wel leuk?’ Bij grote veranderingen stuit je normaliter op veel weerstand, maar dat is hier gelukkig niet het geval. Ik merk dat iedereen met veel plezier komt sporten en werken, het bruist weer. Daarnaast heeft de club een complete make-over ondergaan om toch even te laten voelen dat het een ‘brand new day’ is. Ik heb ontzettend veel complimenten gehad van de leden en dit werkt ook door op potentiële nieuwe leden door de mond tot mondreclame.”

Wat zijn je toekomstplannen? Heb je een specifiek doel voor ogen?

“Mijn plannen zijn om in eerste instantie natuurlijk de huidige leden te behouden. Zij zijn het belangrijkste en om ze dat te laten merken hebben we ze de afgelopen weken veel aandacht gegeven en zullen dit ook blijven voortzetten. Mijn doel is uiteindelijk om zo veel mogelijk te groeien. Zo ben ik onder andere actief gaan adverteren en flyeren. We hebben al meerdere malen in de krant gestaan en hebben meer dan 10.000 flyers verspreid in de omliggende wijken en bij andere ondernemers in de buurt. De groei proberen we in kleine stukjes te doen zodat het te overzien blijft. Voor juli 2017 wil ik er bijvoorbeeld 60 leden bij hebben. Dat betekent 10 leden per maand en maar 2,5 lid per personeelslid per maand. Dit moet goed haalbaar zijn, maar meer zou natuurlijk nog mooier zijn! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!”