Nieuwe formule gelanceerd: House of Papers

Het lijkt wat tegenstrijdig in deze tijd van digitaal mediageweld, maar de nieuwe formule House of Papers speelt in op de lezerstrouw en het gemak van de huis-aan-huis krant. 

Software-engineer Rob Groenendal zocht een markt die hij kon veranderen met zijn vaardigheden als programmeur en kwam terecht in de branche van lokale nieuwskranten. De in zijn woonplaats Zwolle aanwezige krantjes waren populair bij de lezer, maar duur voor de adverteerder. Na onderzoek bleek hem dat de advertentietarieven zo hoog moeten zijn omdat de productie en verspreiding inefficiënt ingericht waren. “Toen ontwikkelde ik mijn eigen digitale platform voor de productie en verspreiding. Dat zag er goed uit en de calculaties waren heel positief. Om te bewijzen dat het ook echt beter en goedkoper kon ben ik toen maar mijn eigen krant begonnen”, legt Rob uit.

Nu, enkele jaren later, zijn er 7 huis-aan-huis kranten in plaatsen in Overijssel en Drenthe en is de jaaroplage het miljoen ruim gepasseerd. “Om verder te groeien willen wij franchisenemers aantrekken die in een eigen regio de klantenwerving en het relatieonderhoud gaan doen. Deze mensen noemen we city-owners, want ze krijgen hun eigen krant die we samen met hen ontwikkelen, van ontwerp tot inhoud”, vertelt Rob.

De groeidoelstelling voor 2017 van 3 franchisenemers blijkt halverwege het jaar al in zicht te komen. 

Bekijk ook