Multi-Advertising: lokaal adverteren was nog nooit zo rendabel

Een-en-een is twee, of in het geval van Multi-Advertising drie. Deze unieke tool van digital advertising agency Marqeting maakt het voor franchisegevers mogelijk om verschillende lokale campagnes efficient online uit te rollen vanuit een landelijke campagne.

Iedere franchisegever kent het waarschijnlijk wel: je wilt een online campagne starten, die ook lokaal bij alle franchisevestigingen een vertaling krijgt. Er zit vaak niets anders op dan separate campagnes te lanceren, met allemaal verschillende bannersets, budgetten en dashboards voor de statistieken. "Omslachtig en kostbaar, dat moet anders en veel slimmer kunnen, dachten wij", zegt mede-oprichter Gerrit Reinders van Marqeting. Het Amsterdamse bureau kwam met Multi-Advertising. "Deze tool is uniek in Europa en maakt het mogelijk om verschillende lokale campagnes uit te rollen vanuit één landelijke campagne", vertelt Reinders.

Dynamisch

Hoe werkt het? Er wordt een dynamische bannerset opgemaakt met de door de franchisegever gewenste indeling en uitstraling. Deze banners vormen de basis voor alle lokale campagnes. Met een laagdrempelige editor kan volgens Reinders de bannerset vervolgens eenvoudig op maat worden gemaakt voor iedere lokale campagne. "Dit bespaart veel rompslomp en kosten en de advertentie sluit zo altijd perfect aan op de lokale doelgroep. Multi-Advertising is hiermee goed voor de consument, de franchisegever en de franchisenemer. Eén-en-één is zo drie."

Multi-Advertising opent deuren

Multi-Advertising opent daarbij deuren van grote uitgevers. "De versnipperde lokale budgetten worden gebundeld en daarmee kunnen we online advertentieruimtes inkopen bij de premium publicers, zoals Sanoma, TMG en de Persgroep", verklaart Reinders. Het grote verschil tussen Multi-Advertising en de communicatie via de traditionele media is verder de meetbaarheid. De franchisegever kan volgens Egbert Pot van Marqeting de campagne heel doelgericht inzetten en tot in detail zien wie waarop klikt. "Het bereik van de advertentie is op landelijk en op lokaal niveau meetbaar. Maar dat is niet alles, ook de respons, de resultaten en de doelgroep worden inzichtelijk. Dit is zeer waardevolle data." Er wordt meer geklikt Multi-Advertising wordt al door verschillende franchiseorganisaties toegepast, zoals fit20 en Euretco. Jasper Bengevoord, online marketeer bij Euretco: "Als franchisegever wilden wij heel graag onze franchisenemers meer betrekken bij de grote online campagnes. Zij zijn immers de local hero's. Dat kon echter nooit, totdat wegingen werken met de Multi-Advertising-tool." De resultaten zijn volgens Bengevoord goed. "Er wordt meer geklikt op de banners die we nu ook inzetten op toonaangevende websites, zoals die van VTWonen."

Nieuw: Multi-Advertising gekoppeld aan Microsite

Multi-Advertising is gekoppeld aan de Microsite Application van reclamebureau Muntz. Pim van der Linden van Muntz legt uit: "Via de Microsite Application kan een franchiseorganisatie professionele websites uitrollen onder zijn franchisenemers. Allemaal met dezelfde online uitstraling en productpresentatie. En in deze tool is eveneens de Multi-Advertising-techniek van Marqeting verwerkt." Als een franchiseorganisatie een online bannercampagne ontwikkelt en uitrolt op de websites van de franchisenemers, krijgt de consument altijd de juiste, lokale en voor hem of haar relevante banner te zien. Van der Linden: "De afzender van de banner is voor de consument altijd de dichtstbijzijnde winkel."

+