Jumbo en La Place draaien meer omzet in eerste helft 2017

Jumbo heeft de consumentenomzet het afgelopen halfjaar met 4,7% zien stijgen naar € 3,757 miljard, goed voor een marktaandeel van ruim 19%. De omzet van restaurantketen La Place steeg in de eerste jaarhelft met 28,5% naar € 60,4 mln. 

In het eerste halfjaar van 2017 gaf Jumbo invulling aan haar groeistrategie door de verdere vernieuwing van haar winkels, de lancering van haar stadsconcept voor gemakswinkels, het uitbouwen van de online activiteiten en de expansie van restaurantketen La Place. 

“Door onze sterke marktpositie en voortdurende klantfocus hebben we een stevige basis gelegd voor verdere groei. Klanten hebben veel waardering voor onze winkelformule en onze jaar- en seizoenaanbiedingen. We zorgen ervoor dat onze prijzen laag blijven, zonder concessies te doen aan de kwaliteit”, zegt CEO Frits van Eerd. “Jumbo speelt voortdurend in op veranderend klantgedrag. Verse, gezonde en eerlijke voeding speelt daarbij een belangrijke rol, net als de groeiende behoefte aan gemak. Consumenten willen op elk moment van de dag hun boodschappen kunnen doen. Met onze omnichannel-strategie spelen we hierop bewust in, want klantgerichtheid is een belangrijke aanjager van ons succes.”

Winkelbestand

Hoewel het absolute aantal winkels in het afgelopen halfjaar gelijk is gebleven, zijn 14 winkels volledig vernieuwd en werden er 4 nieuwe winkels geopend. Voor de tweede helft van dit jaar staan nog 18 winkels op de planning om verbouwd te worden en verwacht Jumbo nog 8 nieuwe winkels te openen. 

In mei opende de eerste binnenstedelijke gemakswinkel in Groningen. In Den Bosch, Eindhoven en Nijmegen verwacht de supermarktketen later dit jaar nog meer binnenstedelijke gemakswinkels te openen. De opening van een nieuwe Jumbo Foodmarkt in Utrecht Leidsche Rijn wordt, vanwege een later dan geplande oplevering van het winkelcentrum, doorgeschoven naar begin 2018. 

Nieuw franchise conditiestelsel

Jumbo ondernemers stemden begin juli massaal in met een nieuw vijfjarig franchise conditiestelsel. Dit nieuwe stelsel bouwt voort op het eerder met de Ondernemersvereniging Jumbo (OVJ) overeengekomen samenwerkingsdocument, waarin afspraken zijn gemaakt over de toekomstige, omnichannel-samenwerking tussen Jumbo en de ondernemers. Van Eerd: ”De goede samenwerking met onze ondernemers is een belangrijke sleutel tot succes. Alleen samen kunnen we onze groeiambities waarmaken.”

Online omzet verdubbeld

De online omzet van Jumbo is het eerste halfjaar meer dan verdubbeld. Inmiddels beschikt de supermarktketen over ruim 360 Pick Up Points en circa 200 locaties vanwaar boodschappen thuis worden bezorgd. Dit aantal wordt in het komende halfjaar verder uitgebreid. Ook werkt Jumbo aan de uitbreiding van haar zakelijke bezorgservice. 

La Place

Restaurantketen La Place heeft een start gemaakt met het ombouwen van AC Restaurants naar de La Place-formule. In de loop van het jaar zullen meer vestigingen van overgenomen AC Restaurants onder de vlag van La Place openen. 

In de tweede helft van 2017 opent La Place tevens nieuwe restaurants in 9 Nederlandse vestigingen van warenhuis Hudson’s Bay. Met nieuwe restaurants in Parijs en Madrid richt La Place zich daarnaast op buitenlandse expansie. 

“La Place is nu volledig geïntegreerd in de Jumbo familie, met een sterke focus op nationale en internationale uitbreiding. Ook blijven we inzetten op de verdere ontwikkeling van de formule, waarbij we op innovatieve wijze inspelen op trends in food”, vertelt Bart van den Nieuwenhof, Managing Director van La Place. “De synergie tussen La Place en Jumbo begint duidelijk haar vruchten af te werpen. Het nieuwe concept voor binnenstedelijke gemakswinkels, dat elementen van zowel La Place als Jumbo samenbrengt, is hier een mooi voorbeeld van.”