Franchiseformules trekken zich terug uit China

Afgelopen maandag werd bekend dat McDonald’s zijn Chinese activiteiten verkoopt aan een consortium bestaande uit het Chinese staatsconglomeraat Citic en de Amerikaanse investeerder Carlyle Group, meldt Nu.nl. Eerder trok Kentucky Fried Chicken zich terug uit China.

Citic en Carlyle nemen een belang van 80% in de Chinese activiteiten van McDonald's, dat zelf de rest behoudt. Het fastfoodconcern heeft ruim 2400 vestigingen op het Chinese vasteland en meer dan 240 restaurants in Hongkong.

McDonald's wil in Azië overstappen op een minder kapitaalintensief franchisemodel. De kopers mogen de vestigingen 20 jaar runnen onder de vlag van McDonald's. Verder willen de partijen de komende 5 jaar meer dan 1500 nieuwe vestigingen openen in China.

Kentucky Fried Chicken

Op 1 november 2016 heeft de Amerikaanse eigenaar Yum! Brands Kentucky Fried Chicken opgesplitst in 2 beursgenoteerde bedrijven. Alle restaurants in China zijn afgestoten en gaan als licentiehouder van Yum! Brands International verder met vrijwel uitsluitend eigen vestigingen van KFC en Pizza Hut. De rest van de wereld vaart een geheel andere groeikoers, gebaseerd op franchising. 

De aandeelhouders kunnen nu dus een bewuste keuze maken, benadrukt general manager Mark van ’t Loo: “Beleggen in Yum! China met veel eigen kapitaal en daardoor een hoog risico of investeren in aandelen Yum! Brands International met weinig kapitaal op de balans en daardoor minder kwetsbaar voor invloeden van buitenaf.”