Franchiseformules grote adverteerders

In de top-10 van grootste adverteerders van Nederland staan maar liefst 6 franchiseformules: Jumbo, Albert Heijn, Plus, Gamma, Specsavers en Praxis. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureaus Vostradamus en Nielsen. Ten opzichte van voorgaande jaren heeft Jumbo de koppositie overgenomen van Albert Heijn. Vorig jaar stond Jumbo op een tweede plaats, maar na de overname van C1000 (vorig jaar 5e in de top 10) is het marktaandeel gegroeid naar 7,5 procent. In totaal gaf Jumbo bijna 93 miljoen euro uit aan reclame. Albert Heijn beperkte zijn budget tot ruim 66 miljoen en zag zijn marktaandeel teruglopen van 6,1 naar 5,3 procent. Daardoor moet het ook Kruidvat voor laten gaan, dat met 75 miljoen aan mediabestedingen 6,1 procent marktaandeel veroverde. Van alle mediabestedingen in Nederland is 18,9% afkomstig van retailorganisaties.     

Franchiseformules grote adverteerders