Franchiseformule Swisher gaat verder als TOPP

Vanaf 22 mei is het huidige Swisher Nederland een onafhankelijke, Nederlandse organisatie. Zij nemen afscheid van de Amerikaanse Swisher-organisatie en gaan verder onder de naam TOPP. De landelijk opererende franchiseformule voert sinds 1999 specialistische reinigingen uit van wastafels, toiletpotten en urinoirs, maar levert ook sanitaire producten als toiletpapier, handzeep, luchtverfrissers en afvalzakken.

Algemeen directeur Sjaak van Huet ziet met de naamswijziging een langgekoesterde droom in vervulling gaan: “Als zelfstandig bedrijf dat in de eerste plaats gericht is op de Nederlandse markt kunnen we nog beter aan de wensen en behoeften van onze klanten voldoen.”

Geurmarketing

Van Huet: “Een van die behoeften waar TOPP zich momenteel op richt is geurmarketing. Nederlandse ondernemers maken al jaren gebruik van licht en muziek om klanten te stimuleren tot aankopen, maar amper van geur. En dat terwijl reuk ons sterkste zintuig is. Iedereen kent wel een geur die een bepaalde emotie of herinnering oproept, denk bijvoorbeeld aan versgebakken brood of de geur van een nieuwe auto.”

De afgelopen jaren heeft het bedrijf zich naast de optimale verspreiding en duurzaamheid van geuren, ook verdiept in de beleving ervan. Van Huet: “Een zichtbaar schone toiletruimte is natuurlijk aangenaam, maar een frisse geur maakt de ervaring compleet. Het verspreiden van geuren gaat verder dan alleen het ontgeuren van nare luchtjes in sanitaire ruimtes, keukens en sportzalen. Geuren roepen emoties op en zorgen daarmee voor een bepaalde beleving.”

Samenwerking met geurspecialisten

TOPP is een exclusieve samenwerking aangegaan met SpringAir, een Grieks bedrijf dat al meer dan 60 jaar onderzoek doet naar het effect van geuren. Speciaal voor klanten van TOPP ontwikkelen zij bijvoorbeeld geuren die ervoor zorgen dat mensen zich op hun gemak voelen, meer besteden of kiezen voor bepaalde producten.

Toepassingen van geurmarketing

TOPP biedt onder meer geuren die worden toegepast in de horeca zodat mensen zich op hun gemak voelen en langer blijven. Andere, productspecifieke geuren zorgen er juist voor dat mensen sneller appeltaart of koffie bestellen. Van Huet: “Het voordeel van onze geurbelevingsproducten is dat de geur bij verspreiding verdampt zodat je geen last hebt van rondzwevende druppeltjes zoals bij verneveling. Dit is voor het gebruik in een gelegenheid waar eten en drinken worden geserveerd ondenkbaar.”

Het einde van de mogelijkheden en toepassingen is volgens Van Huet nog lang niet in zicht. “Op dit moment experimenteren we nog met een aantal branchespecifieke toepassingen, maar daar wil ik nu nog niet te veel over kwijt. Houd onze website in de gaten, zou ik zeggen!”

TOPP voorziet onder meer kantoren, horecabedrijven, scholen en zorginstellingen van producten en diensten die de hygiëne bevorderen. Naast het hoofdkantoor in Zevenaar zijn er ook franchisevestigingen in Haarlem, Barendrecht, Vaesrade - Nuth, Rijswijk, Hichtum en Zevenaar. 

Bekijk ook