Vastgoed & Makelaardij

Makelaardij is en blijft een ontzettend veelzijdige sector. Een makelaar moet zowel commercieel als juridisch en bouwkundig goed onderlegd zijn. Wil jij jouw eigen makelaarskantoor beginnen onder de vlag van een franchiseformule? 

Wonen, werken, winkelen en welzijn: vastgoed is overal. De vastgoed branche vraagt om professionals met kennis van zaken die ondernemend, klantgericht en integer zijn. Ben jij zakelijk en creatief, goed met cijfers en met mensen? Dan is dit dynamische vakgebied wellicht iets voor jou.

Bekijk hier het aanbod van franchiseformules in de sector van Vastgoed & Makelaardij.

Wat doe je als je makelaar bent?

Als iemand zijn woning wil verkopen, kan hij een makelaar inschakelen om de verkoop van A tot Z te verzorgen. Een klant die wil verhuizen, kan de makelaar een zoekopdracht geven. De makelaar gaat dan op zoek, in zijn eigen bestanden en die van collega's, naar geschikte woningen voor zijn klant. De makelaar leidt zijn klant of belangstellenden rond in panden. Als het tot een transactie komt, verzorgt de makelaar de contracten en andere formaliteiten. Hij adviseert de koper over hypotheken. Verder worden makelaars veel ingeschakeld voor taxaties.

Een makelaar heeft niet alleen contact met klanten, maar onderhoudt ook relaties met bijvoorbeeld gemeenten en woningbouwverenigingen, architecten, notarissen, verzekeraars, projectontwikkelaars en hypotheekadviseurs/banken. Niet zelden functioneert de makelaar voor deze partijen als adviseur op het gebied van nieuwbouwprojecten, vererving, onteigening, renovatie en verbouwing.

Invloed van Internet & Social Media in de branche van Vastgoed & Makelaardij

De makelaardij is grotendeels afhankelijk van ontwikkelingen in de vastgoedmarkt. Deze bestaat uit de woningmarkt en de utiliteitsmarkt (bedrijfspanden). Maar internet en social media spelen ook een belangrijke rol in het zoek- en verkoopproces van mensen die op zoek zijn naar een woning. Bij nieuwbouw is er zelfs sprake van initiatieven voor een volledig digitaal verlopend aankoopproces. Daarnaast zullen big data de komende jaren meer invloed krijgen in de makelaarsbranche. Denk hierbij aan algoritmische modellen die de actuele vastgoedprijzen bepalen. 
 

Meer weergeven