Envisia Media

KLANTPROFIEL O.B.V. DATA VAN 7,7 MILJOEN HUISHOUDENS

Veel bedrijven hebben wel een buikgevoel wie hun doelgroep is en gaan dan met CBS data aan de gang. Allereerst kun je met CBS data geen klantprofiel maken en daarnaast zien wij vaak dat een klantprofiel gebaseerd op onze data een heel ander beeld geeft dan het buikgevoel. Wij maken een klantprofiel door de Whize-data van 7,7 miljoen huishoudens te combineren met klantdata van de franchiseformule. Deze klantdata bestaat uit postcodes van klanten en, indien beschikbaar, de bonbedragen. Door dit klantprofiel te vergelijken met de samenstelling van een verzorgingsgebied wordt direct duidelijk in welke postcodes het klantprofiel is over- of ondervertegenwoordigd. Sterker nog, per postcode kunnen we exact het aantal doelgroepadressen aangeven. Indien we ook een bestedingsprofiel hebben gemaakt kunnen we ook bepalen in welke postcodes de bestedingen het hoogst zijn.

Voor nieuwe vestigingen kan de ‘witte vlekken’ functionaliteit worden gebruikt. Daarmee wordt op een kaart van Nederland in kleuren weergegeven waar zich de meeste doelgroep bevindt. Een voorbeeld: een grote keten van bouwmarkten, Praxis, wil citywinkels vestigen in stadscentra. Maar om dat met succes te doen is het belangrijk om te weten of de doelgroep zich wel bevindt in de betreffende vestigingsplaatsen. “In het kader van de verdere uitrol van het Citystore-concept van Praxis heeft de data van Envisia onze ogen geopend en kunnen wij nu verder zeer gericht succesvolle locaties zoeken” aldus Marcel van Bruggen, Manager Vastgoed van Praxis.

DOELGROEPADRESSEN TARGETEN

De informatie kan op twee manieren worden gebruikt: voor bestaande vestigingen kan de marketing worden geoptimaliseerd door gericht op de doelgroepadressen te ‘targeten’. Dit kan zowel offline d.m.v. direct marketing. Ook kan er een online campagne worden opgezet, waarbij de banner/commercial slechts zichtbaar is als de doelgroep online is en afkomstig uit het verzorgingsgebied. De ‘local commercial’ is een vrij nieuwe vorm van doelgroep-targeting en geeft goede resultaten. Er wordt dan een commercial gemaakt met de lokale ondernemer en zijn medewerkers als de helden in die commercial. Dat maakt het persoonlijk en herkenbaar en ook hier weer wordt de commercial alleen getoond als de doelgroep online is. (zie: https://www.kioskmedia.nl/franchise-plus)

Kijk voor meer informatie op de site van Envisia of mail bij vragen: janjaap.wolswinkel@envisia.nl
 

Stel je vraag!