De Werving & Selectie van franchisenemers voor Poké Perfect

Expertise vanuit Franchise+

Social-Media marketing
SEO
Google Ads 
Werving franchisenemers
Selectie franchisenemers
Content creatie

Poké Perfect logo

 

Het mag duidelijk zijn dat de poké bowl steeds vaker prijkt op de menukaart in Nederland. Poké Perfect is een familiebedrijf dat werd opgericht door broer Gerrit Jan en zus Quinta Witzel. Zij introduceerden de traditionele Hawaïaanse poké bowl op Nederlandse bodem. Poké Perfect opende haar eerste vestiging in 2016 aan de Amsterdamse Prinsengracht. Ze zijn door de jaren heen hard gegroeid naar het succesvolste poké-concept in ons land. Inmiddels staat de teller op 14 vestigingen en daar blijft het voor Poké Perfect niet bij. Poké Perfect wil doorgroeien en heeft de ambitie om over vijf jaar 80 winkels te openen in Nederland. 

De Vraag

Poké Perfect wil de concurrentie voor blijven en één van de manieren om dit te doen, is door te groeien. In alle 32 Nederlandse steden met meer dan honderdduizend inwoners, wil Poké Perfect zichtbaarheid en aanwezigheid. Op deze manier kunnen ze dicht bij hun klanten blijven. Het liefst in franchise, maar eventueel ook in eigen beheer. Aan Franchise+ werd gevraagd om als partner de franchise werving en selectie volledig uit handen te nemen. Op deze manier kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan de groeidoelstellingen van Poké Perfect.       

Poké Perfect case studie

De oplossing

De werving van franchisenemers

What's in it for me? Waarom zou iemand gaan investeren in een Poké Perfect franchiseonderneming? Waarom zou ik een startersfee betalen van een paar duizend euro? Wat maakt dat Nederlandse kandidaat-ondernemers bereid zijn om zich aan te sluiten bij de Poké Perfect franchiseformule? Daar hebben we uitgebreid onderzoek naar gedaan in samenwerking met Poké Perfect. We hebben gekeken naar de huidige franchisenemers van Poké Perfect. Verder is er samen tijdens de kick-off een Buyer Persona samengesteld oftewel de ideale franchisenemer. Hiermee kon de focus gelegd worden op de USP's (Unique Selling Points) van het concept. Vervolgens konden wij in onze marketing en media-uitingen datgene highlighten en benadrukken wat de kandidaat-ondernemers motiveert, inspireert of overhaalt tot actie. Daarnaast hielp het ons content te ontwikkelen en te plaatsen, wat beter afgestemd is op de behoeften, interesses en motivaties van de aspirant-franchisenemer. 

Binnen Franchise+ werken wij met een unieke marketingfunnel om zo de juiste content, aan de juiste persoon, op het juiste moment te laten zien. Dit doen we aan de hand van drie principes: zichtbaarheid, interruptie marketing en directe marketing. Door het ontwikkelen van unieke en educatieve content hopen wij kandidaat-ondernemers te vinden, boeien en uiteindelijk te binden aan de Poké Perfect franchise. Wij snappen binnen Franchise+ als geen ander dat het werven van franchisenemers een langdurig en complex proces is. Vandaar dat er veel content ontwikkeld wordt die naadloos moet passen in de unieke franchisenemer journey. 

Voor de verschillende campagnes hebben we de focus gelegd op de beleving en de boodschap. Dit hebben we vertaald naar een heldere customer journey met de volgende media-uitingen:

  • Een formulepresentatie met een ijzersterke SEO
  • Social-media campagnes met de juiste creatives en targeting
  • Extra conversies via Google Search Ads
  • Redactionele artikelen en achtergrondverhalen geschreven over de Poké Perfect franchiseformule
  • Extra aanjaging via de Franchise+ social-media kanalen
  • Direct-mailings (online) via onze kandidaten-database. 
Poké Perfect case studie

De selectie van franchisenemers

Poké Perfect heeft ervoor gekozen om de voorselectie van kandidaat-franchisenemers door de recruiters van Franchise+ te laten verzorgen. Poké Perfect wordt dan ontzorgt in de opvolging van de talloze leadaanvragen die (via Franchise+) binnenkomen. Ook krijgen ze de nodige ondersteuning om op een snelle en complete manier de meest kansrijke en serieuze kandidaten te selecteren. 

De eerste selectiegesprekken worden gevoerd door de franchise recruiters van Franchise+. Zij hebben zorgvuldig het selectieproces ingeregeld, zodat Poké Perfect alleen tijd investeert in de beste, meest kansrijke kandidaten. 

Gebaseerd op de wensen en behoeften vanuit Poké Perfect wordt de selectie in twee fases opgedeeld: De voorselectie en de persoonlijke selectiegesprekken. 

Voorselectie 

Op het moment dat er een lead binnenkomt via de kanalen van Franchise+, wordt de eerste informatie over de formule automatisch verzonden. Vervolgens wordt diegene binnen één werkdag benaderd en tijdens een uitgebreid telefonisch intakegesprek beoordeeld. Dit wordt gedaan aan de hand zijn of haar CV en eventuele overige gegevens die belangrijk zijn om te slagen als franchisenemer bij Poké Perfect. Op basis hiervan wordt bepaald, welke kandidaten uitgenodigd worden voor een eerste selectiegesprek.

Persoonlijke selectie

Wanneer een kandidaat-franchisenemer de voorselectie doorkomt, wordt diegene uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met één van de Franchise+ recruiters. Dit gesprek vindt plaats op ons kantoor in Baarn. 

Dit persoonlijk gesprek duurt maximaal twee uur, waarin we de tijd nemen om de kandidaat-franchisenemer goed te leren kennen. Verder wordt de kandidaat-franchisenemer beoordeeld op basis van het Poké Perfect ondernemersprofiel. Tegelijkertijd wordt de franchisepresentatie van Poké Perfect doorgenomen en worden alle primaire vragen van de kandidaat-franchisenemers beantwoord.

De Franchise+ recruiters verzamelen na dit gesprek alle belangrijke documentatie, welke bij een positieve match nodig zijn om de kandidaat officieel voor te stellen aan Poké Perfect. Het voorstellen van een kandidaat-franchisenemer gebeurt door middel van een vijftal documenten. Hiermee heeft Poké Perfect direct een totaalbeeld van de kandidaat. Ook zijn hierdoor eventuele aandachtspunten voor het verdere recruitment proces duidelijk.

Om het proces ook voor de voorgestelde kandidaat-franchisenemer optimaal te laten verlopen, onderhouden de franchise recruiters van Franchise+ intensief contact. 

Zodra Poké Perfect en de kandidaat uitspreken met elkaar in zee te willen gaan, is de selectie succesvol. Dit wordt bevestigd door het verstrekken van het Precontractuele Informatie Document (PID). Uiteindelijk wordt de franchiseovereenkomst ondertekend.

Het resultaat

In de eerste zes maanden van de werving & selectie zijn er al veel leads gegenereerd. Gedurende deze periode zijn er negen kansrijke ondernemers geselecteerd. Het recruitment proces omvat dat de kandidaat-franchisenemer en Poké Perfect met elkaar gaan onderzoeken of er een definitieve match is. Ook wordt besproken welke locaties de voorkeur hebben.

Er zijn zelfs kandidaat-ondernemers die hebben aangegeven meerdere Poké Perfect vestingen te willen openen. Hierdoor gaan deze ondernemers ook in de toekomst nog meer aan de groei van Poké Perfect bijdragen. We hebben veel aandacht en zichtbaarheid gecreëerd voor de Poké Perfect franchiseformule en de desbetreffende franchisekansen. Het gevolg? Een pijplijn voor Poké Perfect die goed gevuld blijft met nieuwe potentiële franchisenemers!  

Casestudie Poké Perfect

Ook groeien zoals Poké Perfect? Je weet ons te vinden!

Wij helpen graag mee met het bepalen van de optimale inzet van communicatiemiddelen en -kanalen om toekomstige franchisenemers te vinden. Laat vrijblijvend hieronder jouw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.