Zo kwam Jamin er tóch weer bovenop

Even leek franchiseformule Jamin het niet te gaan redden. “Er zijn inderdaad veel mensen die denken dat het slecht gaat met Jamin”, zegt Maarten Steinkamp, general manager bij Jamin, in de Volkskrant. “Ik dacht het ook toen ik hier kwam. En weet je? Het ging ook heel slecht.” 

Het snoepimperium had op zijn hoogtepunt 600 winkels in Nederland, inmiddels zijn er 90 over. Dat komt deels omdat de snoepmarkt al jaren langzaam afneemt. Maar ook met Jamin zelf ging het matig. Na een tijdelijk faillissement in 1985 kwam het in handen van Ahold, er waren wat private equity-investeerders, pogingen om ook sigaretten en wijn te verkopen, maar niets lukte.

Maarten Steinkamp is vorig jaar door mede-eigenaar Kees Hermans benoemd als general manager bij Jamin, samen bezitten zij ook franchiseformule MultiVlaai. Steinkamp en Hermans kennen elkaar uit de muziekindustrie, waar ze directiefuncties hadden bij respectievelijk EMI Music International en BMG SONY Music.

“Kees bedacht in de jaren 90 dat je cd's in supermarkten kon verkopen. Gouden zet. Eigenlijk was het ons werk om artiesten beroemd en populair te maken. Het klinkt misschien gek, maar bij snoep werkt het net zo. Alles begint bij het liedje. Als het liedje niet klopt, wordt het nooit een hit”, aldus Steinkamp.

En de liedjes klopten niet bij Jamin, stelde Hermans vast. “Je kwam hier precies hetzelfde tegen als in de supermarkt - twix, snickers, colaflesjes - maar dan duurder. Wij hebben nu eenmaal niet de inkoopkracht van Albert Heijn. Bovendien werken wij met franchisenemers die ook een marge moeten overhouden. Jamin was een beetje identiteitsloos geworden.”

Er moet altijd iets nieuws zijn, werd daarom het devies. Snoep dat nergens anders te koop is. Jamin introduceerde daarom snoep uit het buitenland en onder kinderen populaire You Tube-sterren en vloggers maken filmpjes met het snoep van Jamin om het assortiment onder de aandacht te brengen. 

“Sinds 2 jaar gaat het echt goed. Al onze franchisenemers hebben groeicijfers van tussen de 5 en 10%. Dat is in de huidige winkelstraat echt een prestatie”, aldus Steinkamp.