Veel supermarkt-franchisenemers hebben eigen bezorgservice

Ruim 1 op de 5 Nederlandse supermarkten beschikt over een eigen bezorgservice. Daarbij gaat het om winkels van de supermarktketens Jumbo, Coop, PLUS, Spar, Dekamarkt, Vomar en een aantal Albert Heijn-franchisenemers, dat blijkt uit onderzoek van Boodschappenspot. Veel van deze supers bezorgen de boodschappen - met hun eigen bezorgservice - vanuit de eigen vestiging bij de klant thuis. In totaal hebben 860 van de in totaal 3.893 onderzochte Nederlandse supermarkten een eigen bezorgdienst. PLUS is koploper met 248 vestigingen met een eigen bezorgdienst. 

Albert Heijn, Deen en Hoogvliet bezorgen de boodschappen ook al enige tijd aan huis. Echter, bij deze ketens vindt bezorging plaats vanuit een centraal distributiecentrum. De individuele vestigingen hebben daarom geen eigen bezorgdienst. Picnic werkt niet met fysieke supermarkten. Aldi, Boni, Dirk, Emte, Jan Linders, Lidl, MCD, Poiesz en Nettorama bezorgen überhaupt nog niet aan huis. 

28% van de supermarkten is afhaalpunt

Van alle Nederlandse supermarkten fungeert 28% als een pick-up point waar consumenten de boodschappen kunnen afhalen. Daarbij neemt Jumbo met 350 afhaalpunten een belangrijk aandeel in. 

Bezorgkosten variëren van €0 tot €6,95

De bezorgkosten van Nederlandse supermarkten variëren sterk. Wie de boodschappen in de avond laat bezorgen door Albert Heijn is het duurst uit. De bezorgkosten bedragen dan €6,95. Spar en Deen bezorgen gratis aan huis bij besteding vanaf respectievelijk €50 en €40.