Supermarkten blikken terug op 2017

De supermarktomzet is in 2017 gestegen met 3,2% naar € 35,58 miljard. De online omzet steeg in 2017 met 48% (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna € 1,1 miljard in 2017, dit blijkt uit cijfers van het GfK. Maar hoe kijken de supermarkten terug op het afgelopen jaar?

Jumbo heeft omzet van ruim €7 miljard

De consumentenomzet onder de Jumbo vlag steeg dit boekjaar met 5% ten opzichte van 2016 en kwam uit op een omzet van € 7,010 miljard. De omzetstijging komt grotendeels voor rekening van de autonome groei in de bestaande Jumbo winkels, deze is uitgekomen op 4,2%. Het aantal Jumbo vestigingen is in 2017 toegenomen tot 585 winkels. 

“Jumbo blijft zich onderscheiden door klantgerichtheid en een sterk aanbod van hoge kwaliteit tegen lage prijzen”, zegt CEO Frits van Eerd. “Dat zijn immers exact de redenen waarom al onze klanten terug blijven komen, elke week opnieuw.” Ten behoeve van haar klanten heeft Jumbo in 2017 een prijsverlaging op honderden dagelijkse producten doorgevoerd en geïnvesteerd in de kwaliteit hiervan. “Deze focus op de klant gaan we in het nieuwe jaar nog veel meer uitbouwen. We blijven verder investeren in de aantrekkelijkheid van onze winkels, en gaan nog meer de nadruk leggen op innovaties, vooral in ons assortiment en op het vlak van ‘foodbeleving’.” 

PLUS is Meest Verantwoorde Supermarkt

Bij PLUS werd tot en met week 52 een omzetgroei van 5,5% gerealiseerd. De consumentenomzet over 2017 bedraagt 2,388 miljard euro. 
Jan Brouwer, algemeen directeur van PLUS, reageert: “2017 was wederom een succesvol jaar waarin we weer veel geïnvesteerd hebben. Ons nieuwe formuleconcept en de snelle groei op het gebied van e-commerce zijn de meest in het oog springende. Daarnaast werden 31 supermarkten verbouwd en gemoderniseerd. Mede daardoor is onze klantenkring ook in 2017 weer groter en trouwer geworden. We zijn er trots op dat PLUS voor de derde keer op rij is verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. Dat succes willen we de komende jaren uitbouwen.”

Coop zet in op merk- en naamsbekendheid

Coop heeft in 2017 de consumentenomzet met ruim 5% zien groeien tot € 1,177 miljard. De totale consumentenomzet steeg met € 59 miljoen van € 1,118 miljard in 2016 naar € 1,177 miljard in 2017.

Coop opende in 2017 per saldo 5 nieuwe supermarkten. Daarmee groeide het aantal Coop-winkels in Nederland naar 263. In online bestellingen heeft de organisatie ook een forse omzetstijging behaald. Thuisbezorging is inmiddels vanuit alle Coop-vestigingen mogelijk, net als bij een groot aantal winkels van zelfstandig ondernemers.

Herco Boer, financieel directeur Coop, reageert: “We kijken trots terug op 2017. Coop heeft opnieuw volop geïnvesteerd in bestaande en nieuwe winkels en met onze landelijke tv-campagne flink ingezet op de merk- en naamsbekendheid. Investeringen die resultaat opleverden in omzetgroei door zowel een toename in klantbezoeken alsook een hogere besteding per kassabon. De uitbreiding van de online activiteiten heeft geresulteerd in een ruimere dekking voor thuisbezorging waarvan steeds meer klanten gebruik maken.”

Vooruitzichten 2018

Voor 2018 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 3% verwacht. De prognose is dat de omzet  in de fysieke supermarkt met 2% zal stijgen en de online supermarktomzet met 30%. Circa 3,8% van de totale supermarktomzet in 2018 zal van online komen (3% in 2017), aldus het GfK.

Herco Boer: “Coop blijft dit jaar gefocust op groei in nieuwe winkels en uitbreiding van ons stadsconcept (Coop Vandaag). Daarnaast staan er grote investeringen in bestaande winkels en verdere verbeteringen in de e-commerce propositie op de agenda. In 2018 gaan we ook door met onze mediacampagne. Deze wordt nog verder toegespitst op onze coöperatieve identiteit en de kracht van ‘Samen maak je ’t verschil’.”

In navolging van de eerste Briljant 2.0 winkel van PLUS die in 2016 in Abcoude haar deuren opende, openden in 2017 4 nieuwe Briljant 2.0 supermarkten. Alle 5 de winkels presteren boven verwachting goed. Zowel in omzet als in klantwaardering. Na een grondige evaluatie is besloten om in 2018 meer winkels om te bouwen naar deze formule.

Jumbo verwacht in 2018 op minimaal 10 binnenstedelijke locaties een Jumbo City open te hebben. Ook gaan dit jaar naar verwachting 3 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt open, in Utrecht (Leidsche Rijn), Leidschendam en Tilburg. 

Bekijk ook