Supermarkt franchisenemers presteren niet beter dan de markt

Dat is de meest opvallende conclusie uit het onderzoek Benchmark Supermarkten die afgelopen dinsdag in Amersfoort is gepresenteerd door Financieel Retailspecialist Marshoek tijdens de Benchmarkdag Supermarkten. Tijdens de presentatie werden de belangrijkste trends en analyses over de supermarktbranche gepresenteerd. Dat supermarktondernemers in 2018 niet beter presteerden dan de markt in een trendbreuk in vergelijking met voorgaande jaren.

Dat supermarktondernemers niet beter presteerden dan de markt heeft een aantal verklaringen volgens Joeri van Rens, Senior Retailconsultant bij Marshoek. Allereerst hebben de discountsupermarkten het vorig jaar goed gedaan. Verder zijn de online verkopen verder gestegen. Aangezien niet alle supermarktketens de online omzet delen met de supermarktondernemers is dit ook één van de verklaringen. Tot slot blijkt dat supermarktondernemers in krimpgebieden oververtegenwoordigd zijn, terwijl filialen in de groeigebieden oververtegenwoordigd zijn, aldus Richard Kievit, Retailconsultant bij Marshoek.

Grote uitdaging voor de supermarktbranche is het groeiende tekort aan personeel. Steeds vaker verschijnen affiches in de winkel met openstaande vacatures. Marshoek ziet dan ook dat veel supermarkten de focus leggen op het werven van personeel. Echter, een betere oplossing om personeelstekort aan te pakken is juist het behouden van medewerkers. Dit zorgt voor een mindere uitstroom van personeel en het behouden van ervaring en deskundigheid. En dat is iets wat in tijden van toenemende concurrentie steeds belangrijker wordt om jezelf te onderscheiden. 

Gastvrijheid in de supermarkt

Door het intreden van e-commerce is het voor klanten steeds eenvoudiger om boodschappen te doen zonder de fysieke winkel te bezoeken. Een uitstekende manier om klanten toch de winkel in te krijgen is het bieden van een gastvrije supermarkt. Een gastvrije supermarkt begint bij de medewerkers. Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Marshoek concludeert uit een onderzoek onder circa 100 ondernemers, dat de omzetindex bij ondernemers welke investeren in productkennis van hun medewerkers significant hoger ligt dan bij ondernemers welke hier in mindere mate in investeren. Niet alleen heeft dit een positief effect op de omzetindex, ook zien we een positief verband tussen de aandacht voor productkennis en de dekkingsbijdrage van de winkel.

Kortom is het advies van Marshoek aan supermarktondernemers: Focus op gastvrijheid, besteed aandacht aan medewerkerstevredenheid. Dit is de formule voor groei anno 2019.

In het Benchmarkrapport Supermarkten 2018 leest u meer over de algemene ontwikkelingen, hoe om te gaan met personeelstekort en gastvrijheid. Dit rapport is te downloaden op de website van Marshoek.