Social media en online verkopen bepalen locatiekeuze van HEMA

HEMA opende afgelopen vrijdag haar eerste flagship store in het centrum van Berlijn. De franchiseformule maakt sinds enige tijd een flinke opmars in de Duitse markt. 

Duitsland is, naast Frankrijk, een belangrijke groeimarkt voor HEMA. Met de komst van de eerste winkel in Berlijn heeft HEMA inmiddels 15 winkels in Duitsland. In juli opent HEMA een tweede winkel in Berlijn, en nog dit jaar zullen er nog winkels volgen in München, Karlsruhe, Bonn, Mannheim en Heidelberg. 

Social media en online verkopen bepalen locatiekeuze 

HEMA richt zich op A-locaties in de top 15 grootste steden in Duitsland. HEMA gebruikt als enige retailer social media en online verkopen voor haar locatiekeuze. 

Een derde van de omzet van HEMA in Duitsland komt uit de webshop. De klanten die online bij HEMA kopen zijn voor het overgrote deel woonachtig in de top15 grote steden van Duitsland. De verklaring hiervoor is dat veel klanten HEMA kennen van hun vakanties in Nederland. 

Daarnaast ontvangt HEMA via social media veel verzoeken van Duitse klanten om een HEMA winkel te openen in hun stad. Ook deze input wordt door HEMA meegenomen in haar afweging voor een locatiekeuze. 

Bekijk ook