“Het principe van franchise is mij niet vreemd, ik zie hier een hoop voordelen in”

Op 1 april is de 34-jarige Klaas-Jan Verkade gestart als franchisenemer bij Fortune Coffee, hij is woonachtig in Rucphen en richt zich op de regio Roosendaal. Een Q&A met deze onlangs gestarte franchisenemer. 

Wat heb je hiervoor gedaan?

“Na de middelbare school ben ik gaan werken. Vooral omdat ik geen idee had welke opleiding ik moest volgen. Ik vind eigenlijk bijna alles interessant en heb hierin nooit een keuze kunnen maken. Dat werken was bij Aldi en beviel me heel goed. Na een paar jaar vond ik het tijd om mijn blik te verruimen. Ik heb toen bij Super de Boer en hierna bij C1000 gewerkt. Er gebeurde een hoop in supermarktland in die tijd, zowel C1000 als Super de Boer bestaan niet meer. Ik heb besloten dit voor te zijn en ben teruggegaan naar Aldi. Van meewerkend voorman was ik veranderd in een manager met meer dan 30 man onder mij. Ik vond mezelf steeds meer op kantoor en steeds minder bij de klant. En daar heeft voor mij altijd de uitdaging gelegen: met de middelen die je hebt de klant zo goed mogelijk helpen. Dit contact wil ik zeker niet missen in mijn werk!”

Waarom heb jij voor Fortune Coffee gekozen?

“Ik was al langer rond aan het kijken naar een andere uitdaging en toen kwam ik op LinkedIn een advertentie van Fortune tegen. Ik had al veel langer de droom om zelfstandig ondernemer te worden. Na een aantal gesprekken ben ik echt enthousiast geworden over de formule en heb ik de supermarkt vaarwel gezegd. Wat me aanspreekt aan Fortune is de focus op de klant. Klantcontact vond ik altijd het leukste gedeelte van mijn werk, alleen was er nooit tijd om hier een stapje verder in te gaan. Ook het enthousiasme van collega's binnen Fortune is iets wat ik erg waardeer, net als de wil om elkaar - en mij als startend ondernemer - te helpen. Verder vind ik het heel prettig dat de processen binnen Fortune goed op de rit staan waardoor ik me als ondernemer kan richten op de klant.”

“Ik vond twee dingen erg opvallend bij Fortune. Ten eerste vond ik ze heel kritisch naar mij toe als kandidaat-ondernemer. En dat vond ik eigenlijk juist positief. Het geeft mij vertrouwen als een bedrijf niet zomaar iedereen die zich aanmeldt laat starten. Er moet sowieso een klik zijn, maar ook van twee kanten de overtuiging dat het gaat werken. Ik vind het ook belangrijk dat ik eerlijk kan en mag zijn naar mijn klanten, ook als dat niet onmiddellijk de meeste omzet oplevert. Dit denken op de langere termijn is iets wat mij aanspreekt. Verder zijn er natuurlijk praktische zaken. Omdat mijn achtergrond in de supermarkt ligt, is het principe van franchise mij natuurlijk niet vreemd en ik zie hier ook een hoop voordelen in. Het is gewoon erg prettig dat je je als ondernemer niet om alles druk hoeft te maken en dat dingen als marketing en een callcenter gewoon geregeld zijn.”

Wat zijn jouw ervaringen als franchisenemer tot nu toe? 

“Ik ben nu een kleine maand bezig als ondernemer. Ik ben erg blij dat ik voor ik gestart ben al een aantal trainingen heb kunnen volgen, hierdoor heb ik met enige kennis kunnen starten. Ik ervaar de samenwerking met collega-ondernemers als erg prettig en ik ben erg blij met de dingen waar ze mij mee helpen. Ook met de steun van eigenlijk alle afdelingen op de centrale organisatie ben ik erg blij.”

Wat blijkt in de praktijk moeilijker dan verwacht?

“Wat het in het begin lastig kan maken is dat er erg veel tegelijk op je afkomt. Hierdoor loopt je hoofd soms een beetje over en daarmee komt het risico op vergissingen. Ik denk dat dit bij elke startende ondernemer een rol speelt, gelukkig worden een hoop dingen door Fortune goed geregeld. Discipline in alles opschrijven is de enige manier hoe ik dit getackeld krijg.”

Wat zijn jouw toekomstplannen voor de korte & lange termijn?

“Mijn eerste doelstelling is om een zodanig klantenbestand op te bouwen dat ik met mijn ondernemerschap genoeg inkomen heb om mijn gezin te kunnen onderhouden. Geld verdienen is niet alles, maar een stabiele basis voor het gezin vind ik belangrijk. Over vijf jaar hoop ik genoeg klanten te hebben zodat ik iemand in dienst kan nemen. Ook hoop ik iets te kunnen bijdragen, op wat voor manier dan ook, aan de leefbaarheid van de kleine kernen in mijn regio.”

Heb jij tips voor startende franchisenemers?

“Aan startende franchisenemers zou ik vooral willen meegeven om gebruik te maken van de hulp die je collega's je willen bieden. Zeker in het begin kan en weet je niet alles in je eentje. Los van de hulp die vanuit de centrale organisatie geboden wordt, is het dan prettig als je over dingen kan overleggen met collega's die hetzelfde hebben meegemaakt en ook hun onderneming vanaf nul hebben opgebouwd.”

Waarom moet men voor jou kiezen als koffieleverancier?

“Als koffieleverancier heb ik iets extra's te bieden op het gebied van service. Dat krijg je op allerlei vlakken terug. Bijvoorbeeld in goed advies, waardoor je niet met een duurdere koffieautomaat wordt opgescheept dan je nodig hebt. Maar het is ook gewoon erg prettig dat je als bedrijf maar met één contactpersoon te maken hebt voor je koffievoorziening, of je nu een storing hebt of een vraag.”