Please komt met nieuwe propositie voor werkgevers

Please uit Helmond komt deze maand met een nieuwe positionering in de markt. Van ‘payrollbedrijf plus’ profileert de organisatie zich voortaan als ‘partner in werkgeverszaken’ voor het MKB, in de breedste zin van het woord. Please wil hiermee beter tegemoetkomen aan de uitdagingen waar MKB-ondernemers vandaag de dag voor staan, zoals het aantrekken van het juiste talent en het inspelen op een steeds minder stabiel ondernemingsklimaat.

Tot voor kort was het uitbesteden van het juridisch werkgeverschap (via payroll of uitzenden) voor edrijven de belangrijkste reden om samen te werken met Please. Hoewel deze dienstverlening de afgelopen jaren al aanzienlijk was verrijkt met HR-advies, bleef Please toch in de eerste plaats een middelgrote payroll- en uitzendspeler met een sterke focus op het ontzorgen van klanten in onder andere de horeca, retail en zakelijke dienstverlening.

Ontwikkelingen in de markt en politiek

De ontwikkelingen in de markt en de politiek in de afgelopen periode maken echter een strategische heroriëntatie noodzakelijk, aldus de directie van het bedrijf. “Het speelveld voor MKB-ondernemers wordt steeds complexer door wet- en regelgeving”, licht algemeen directeur Hans van de Ven van Please toe.

“Daarnaast heeft het MKB in toenemende mate moeite om nieuw talent aan te trekken, omdat jonge, goed opgeleide mensen al snel voor een groot bedrijf kiezen. Wij merkten dat onze propositie te smal werd en dat er behoefte was aan een bredere ondersteuning. Dat heeft ons doen besluiten een nog stevigere positie in het werkgeversdomein te pakken en onze rol als werkgeverspartner uit te diepen en te verbreden. Vanaf nu bieden we een oplossing voor elk werkgeversvraagstuk.”

Proactieve sparringpartner

Volgens commercieel directeur Jad Berad kan payroll of uitzenden onderdeel blijven van de oplossing van het werkgeversvraagstuk, maar hoeft dat niet. Berad: “Ondernemers kunnen ook zelf juridisch werkgever blijven en ons puur inschakelen als administratieve of sparringpartner. Ook maken we kennis en tools voor hen toegankelijk die veelal alleen voor grote corporates zijn weggelegd of waar hr-consultancy partijen torenhoge tarieven voor vragen. Waar het om gaat is dat wij bedrijven op werkgeversvlak in de volle breedte willen gaan ondersteunen in hun ondernemingsambities. Om die reden hebben we ook een nieuwe klantbelofte geformuleerd, doorvertaald in de payoff: ‘ondernemen met werkgeverskracht’.”

De stap die Please nu zet houdt tevens in dat het bedrijf zich meer proactief gaat opstellen. “Onze instelling was ‘u vraagt, wij draaien’. Wij waren altijd de stille kracht áchter de ondernemer”, aldus Berad. “Nu gaan we náást de ondernemer staan, als partner en als navigator. We gebruiken onze kennis, ervaring én state-of-the-art tools om samen met de ondernemer een concreet werkgeversplan te maken. Dat richting en focus geeft en ondernemers helpt hun doelen te bereiken.”

Nieuw werkgeversplatform

Belangrijke pijler onder de nieuwe dienstverlening is een door Please zelf ontwikkeld nieuw werkgeversplatform, Aybler, zegt financieel directeur Mark Mollen van Please. “Aybler is een alles-in-één platform dat iedere mkb-ondernemer op een heel efficiënte en intuïtieve manier ondersteunt bij alle aspecten van het werkgeverschap. Van recruitment, urenregistratie en verloning tot planning, communicatie, onboarding en werkinstructies”, aldus Mollen.

“Voor al die diensten kun je partijen inhuren of software aanschaffen, maar Aybler is uniek als alles-in-één platform. Voortaan hoef je nog maar op één plaats je medewerkers te beheren en heb je nog maar één partner voor ál je werkgeverszaken. Ook heb je de mogelijkheid om interessante kruisverbanden te leggen waardoor je beter kunt sturen op bijvoorbeeld efficiency.”

Voorafgaand aan de ontwikkeling van Aybler liet Please verschillende MKB-ondernemers interviewen uit diverse branches om te ontdekken hoe hun werk gemakkelijker gemaakt kon worden. Mollen: “Gedurende de hele ontwikkeling is gebruikersgemak het uitgangspunt geweest. Daarom hebben we alle nieuwe features in verschillende fases ontwikkeld, in samenwerking met UX/UI-experts, en uitgebreid getest en gevalideerd bij de eindgebruiker: ondernemers en hun personeel.”