McDonald's investeert in Nederlandse taallessen voor medewerkers

McDonald’s Nederland gaat restaurantmedewerkers Nederlandse taalles aanbieden. Dit sluit aan bij de ambitie van het bedrijf om de arbeidsmarkt zo toegankelijk mogelijk te maken voor medewerkers door persoonlijke en professionele ontwikkeling. Met de Nederlandse taallessen wil McDonald’s haar werknemers helpen om zich zekerder te voelen op de werkvloer en hen handvatten geven om verder te groeien, zowel binnen als buiten McDonald’s. McDonald’s is de eerste restaurantketen in Nederland die op deze schaal taallessen kan aanbieden aan haar medewerkers.

Samen met Education First (EF) heeft McDonald’s een online trainingsprogramma ontwikkeld. Door middel van speciaal daarvoor ingerichte virtuele klaslokalen kunnen medewerkers, die daar behoefte aan hebben, binnen 15 weken vanaf elke locatie via smartphone, tablet of computer hun Nederlandse taalvaardigheid verbeteren. Naast de reguliere lessen, zijn er ook huiswerkklassen waar theorie wordt omgezet in praktijk door middel van oefeningen zoals zelf een vlog maken of een essay schrijven. De taallessen zijn een nieuw onderdeel binnen de McDonald’s Academy waar sinds 2009, ruim 5.000 medewerkers een erkend mbo-diploma hebben behaald.

Bij McDonald’s werken ruim 20.000 medewerkers en in totaal ontvangen zij 3,2 miljoen gasten per jaar. “Wij zien dat het goed spreken van een taal essentieel is als het gaat om contact met anderen. Op de werkvloer zorgt dit bijvoorbeeld voor betere samenwerkingen, meer betrokkenheid en biedt het groeimogelijkheden”, zegt Ewout Bongaards, Head of Business Development, EF Corporate Solutions. Voor eind 2019 kunnen 500 medewerkers de Nederlandse taallessen volgen.