M Room wil de grootste barbershopketen ter wereld worden

De Finse barbershopketen M Room zet de komende jaren in op wereldwijde expansie. De franchiseformule heeft salons in Finland, Zweden, Estland, Letland, Duitsland en de VS en is dit voorjaar gestart met het werven van een master franchisenemer die dit concept op de Nederlandse markt gaat introduceren. Ook in diverse andere Europese landen is M Room op zoek naar master franchisenemers.

Hoe M Room begon

10 Jaar geleden leken alle barbershops  zo op elkaar dat het Toni Kylätasku en Petri Sipiläinen begon te vervelen. De mannen reisden voor kappers-competities de hele wereld over en begonnen na te denken over hoe zij de industrie konden innoveren. "Petri verlangde naar de ouderwetse  kapperszaken, een zoals zijn oma runde. Ik ben meer bedrijfsgericht, dus ik vroeg me af hoe je een geheel ander concept zou kunnen aanbieden, uniek voor de klant”, legt Kylätasku uit. 

Na het uitwerken van hun plannen openden Kylätasku en Sipiläinen in 2008 hun eerste M Room in Tampere, Finland. Al snel was M Room de grootste kappersketen van Finland. Het concept werd in franchise verder ontwikkeld en maakte de gang naar het buitenland. 

Klantengroep

Mannen vormen de specifieke klantengroep van de formule. M Room biedt heren een lidmaatschap, dat op 3 niveaus wordt aangeboden. Allen omvatten onbeperkte bezoeken, maar de verschillende niveaus bieden ook extra voordelen. In alle gevallen kunnen de heren zonder afspraak bij M Room terecht. Bijna 40% van de klanten van M Room heeft een lidmaatschap. "Een maandelijkse vergoeding maakt M Room een verstandige keuze, ook financieel. Het is mogelijk M Room elke twee weken te bezoeken en dus helemaal verzorgd te zijn”, beschrijft Kylätasku.

Landenexperts

"We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe landenpartners”, zegt Kylätasku. “Lokale experts die samen met onze kennis en kunde dit succesconcept willen introduceren. Om de Nederlandse markt, haar klanten en kansen maximaal te leren kennen, wordt van de Nederlandse Master verwacht dat hij/zij minimaal 4 eigen salons zal gaan openen. Daarna kan de Master het concept via het franchisemodel verder laten expanderen. Net zoals we in andere landen gedaan hebben en doen, begeleiden wij de Master bij het gehele traject; van een  interne opleiding, tot begeleiding bij de inrichting van de salons, marketing, monitoring, CRM systeem, tot de doorontwikkeling van de dienst en productlijn.”
 

Bekijk ook