Jumbo en Coop kopen 130 EMTÉ supermarkten

Franchiseformules Jumbo en Coop hebben afgelopen week aangekondigd dat zij de EMTÉ supermarkten over gaan nemen van Sligro Food Group. Sligro en Jumbo verwachten verder overeenstemming te bereiken over een meerjarig contract waarbij Sligro als preferred partner van La Place zal optreden. 

De voorgenomen verkoop beslaat de 130 supermarktlocaties van EMTÉ, de retail-distributiecentra in Kapelle en Putten, de Vleescentrale in Enschede en de ondersteunende operationele en commerciële afdelingen van EMTÉ op het hoofdkantoor in Veghel. In 2017 bedroeg de omzet van EMTÉ € 828 miljoen. Bij deze activiteiten zijn circa 6.200 medewerkers oftewel circa 2.700 FTE betrokken. Bovendien wordt beoogd gelijktijdig, in een separate transactie, het winkelvastgoed van de supermarkten aan hetzelfde consortium te verkopen. Het betreft 27 vastgoedlocaties van EMTÉ.

De totale waarde van de transacties beslaat € 410 miljoen dat is opgebouwd uit € 275 miljoen voor de retailactiviteiten, € 60 miljoen voor het vastgoed en € 75 miljoen compensatie voor werkkapitaalposten die, als gevolg van de verwevenheid van Foodservice- en Foodretailactiviteiten binnen Sligro Food Group, achterblijven.

De transactie moet nog worden beoordeeld door de ACM en wordt naar verwachting in de loop van dit jaar afgerond. Uitgangspunt bij deze transactie is dat uiteindelijk 2/3 van de EMTÉ business bij Jumbo en 1/3 bij Coop zal worden geïntegreerd. Alle betrokken medewerkers gaan mee over naar het consortium.

Reacties

“Wij zijn trots op EMTÉ en onze collega’s die elke dag klaar staan voor onze klanten. De conclusie medio 2017, dat ondanks die inzet en alle waardering van onze klanten, een toekomst voor EMTÉ als zelfstandige formule niet langer de beste strategische optie was, was dan ook niet gemakkelijk. We hebben de tijd genomen om zorgvuldig de alternatieven te onderzoeken, met oog en respect voor alle betrokkenen. Wij zijn ervan overtuigd dat we met de keuze voor het voorstel van Jumbo en Coop recht doen aan de belangen van onze medewerkers, franchiseondernemers, klanten, partners en leveranciers en bovendien de meeste waarde creëren voor onze aandeelhouders. Wij zullen ons, na afronding van de transactie later dit jaar, samen met Jumbo en Coop inzetten voor een goede overgang van onze EMTÉ-formule en daarnaast ons bedrijf volledig richten op een toekomst als gefocuste, ambitieuze en   toonaangevende internationale foodservice speler. Met de leveringen aan La Place, als onderdeel van deze deal, verstevigen wij opnieuw onze positie in de foodservicemarkt in Nederland”, reageert Koen Slippens, CEO Sligro Food Group. 

“De beoogde overname van een groot deel van EMTÉ is opnieuw een geweldige stap in de ontwikkeling van ons familiebedrijf. Deze uitbreiding sluit ook erg goed aan bij onze groeiambities. We zien goede mogelijkheden om met deze winkels verder te bouwen aan onze omnichannel-strategie, die erop gericht is dat we op zoveel mogelijk plaatsen en op zoveel mogelijk momenten beschikbaar zijn voor onze miljoenen klanten. Daarnaast verwelkomen we Sligro als preferred partner van La Place restaurants in Nederland. Sligro en La Place zijn twee toonaangevende namen op het gebied aan foodbeleving. De voorgenomen samenwerking staat daarmee borg voor een verdere kwaliteitsslag”, aldus Frits van Eerd, CEO Jumbo Supermarkten.

“Wij zijn bijzonder trots dat we met deze gezamenlijke beoogde EMTÉ transactie onze positie in Nederland verder kunnen verstevigen. Deze stap sluit naadloos aan bij onze groeiambitie om Coop steviger op de kaart te zetten. Als coöperatie staat Coop letterlijk en figuurlijk dicht bij haar klanten en biedt het voor elke over te nemen supermarkt een mooie formule om in elk lokaal marktgebied succesvol te kunnen opereren. We zijn er klaar voor om samen met onze nieuwe collega’s en ondernemers verder te bouwen aan ons unieke coöperatieve huis. Hiermee maken we voor nog meer consumenten in Nederland samen het verschil”, aldus Fred Bosch, CEO Coop Supermarkten.