Jeugdvrienden starten samen Ritos; een fusion, healthy, fast-casual franchiseformule

Jeugdvrienden Kaiwah en Marwan zijn hun formule Ritos in 2017 gestart. De eerste reacties waren uitermate positief. De formule groeide naar zeven vestingen verspreid door het land. Ritos wil verder uitbreiden in Nederland en gaat dat doen door middel van franchisenemers. Wij bij Franchise+ hebben een franchisegeversportret gemaakt. Dit om een goed beeld te krijgen van beide heren en hun ervaringen te horen als franchisegever.

Wat is jullie achtergrond?     

Kaiwah heeft de opleiding Commerciële Economie gedaan aan de Hogeschool van Amsterdam. Verder had hij hiervoor een eigen cafeteria. Kaiwah gaf aan dat zijn passie voor voeding op jonge leeftijd begon. "Vanaf mijn 14e had ik al interesse en liefde voor de horeca en voedingsindustrie." Marwan heeft een managementachtergrond en werkte bij Pathé, hier had hij een functie in management. 

Waarom zijn jullie Ritos begonnen? En waarom op dat moment?      

"We vonden dat er destijds er een beperkt aanbod was aan snel, gezond, voedzaam en tegelijk lekker eten, aldus Kaiwah." We wilden een snel concept. Wat daarnaast gezond is en je smaakpapillen verwend. Dit zonder concessies te doen aan beide kanten.''

Wat maakt de Ritos formule onderscheidend t.o.v. van andere formules in jullie branche?   

"Ritos onderscheidt zich door twee verschillende keukens aan te bieden. Sommige restaurants noemen zich een fusie keuken, doordat ze bijvoorbeeld een sushi burrito aanbieden. Maar deze food & horeca formules hebben niet letterlijk twee verschillende keuken, zoals wij dat hebben. Bij ons kunnen klanten terecht voor een Mexicaanse burrito & Sushi burrito of een Mexicaanse Bowl & Poké Bowl. Dit maakt het erg aantrekkelijk voor bezorging, omdat je twee verschillende keukens kan aanbieden op alle bezorgplatforms!", zegt Kaiwah tegen Franchise+. 

Waarom is het voor aspirant-ondernemers interessant zich juist bij jullie formule aan te sluiten?

"Ritos is geen doorsnee poké zaak. Je kunt ons naast een poké concept ook een fusie concept noemen. Dit maakt het meer toekomstproof. Je kan namelijk snel schakelen tussen verschillende keukens, zonder dat we hoeven af te wijken van ons daadwerkelijk concept.''

"Daarnaast hebben wij een relatief lage instapfee, dit geldt ook voor de commissie kosten. We willen een eerlijke verdeling van opbrengsten geven t.o.v. van andere formules.'' 

Hoe hebben jullie je georiënteerd en voorbereid om deze formule te starten?

 "We hebben veel getest en input gekregen van 'locals'. Voor de Mexicaanse burritos, hebben wij een aantal Mexicaanse/Argentijnse/Venezolaanse vrienden. Zij en hun familie hebben het voor ons geproefd. Voor de Poké recepten heeft Kaiwah een halfjaar bij een sushirestaurant in de keuken gewerkt. Dit heeft hij gedaan om ervaring op te doen. Ook hebben onze opleidingen en ervaringen een rol gespeeld in de besluitvorming en de ontwikkeling van de Ritos formule.'' gaven beide heren aan. 

Hoe is de start van Ritos verlopen?

''Succesvol! Utrecht liep binnen zes maanden goed. In de eerste 12 maanden hebben we de Best Restaurant Award Utrecht van Thuisbezorgd.nl gewonnen. Een mooie bevestiging en waardering. Dit heeft ons aangezet om een tweede vestiging in Amsterdam te openen. Deze was binnen één jaar winstgevend.''

Welke partners hebben jullie (op diverse momenten) bij de ontwikkeling van jullie concept ondersteund? 

''De partners die ons primair hebben ondersteund zijn onze huidige leveranciers en interieurbouwers. Met deze partijen onderhouden we een goede relatie om ook zo onze formule door te ontwikkelen.''  

Op welke punten wordt de formule momenteel nog het hardst doorontwikkeld?

Kaiwah en Marwan gaven de volgende punten aan:

  • ''De organisatiestructuur, we zijn hard gegroeid in een relatief korte tijd. Dit was in eigen beheer. Nu willen we doorgroeien in franchise, hier komen weer andere zaken bij kijken.''
  • "Verder ook marketing, we willen onze marketingmix naar een hoger niveau tillen. Om op deze manier meer bereik te genereren en klanten mee te nemen in ons concept en beleving. We hebben besloten om zelf ook meer tijd aan marketing te besteden, dit omdat we zien dat klanten zich steeds meer online bevinden.''

Wat zijn jullie ervaringen als franchisegever tot nu toe?

"Onze meeste vestingen zijn in eigen beheer, maar sinds kort hebben we ook één franchisenemer.  Hiermee hebben we zeker al wat nieuwe ervaringen opgedaan. We geloven dat we als franchisegever een hoge verantwoordelijkheid hebben naar onze (toekomstige) franchisenemers toe. Een happy franchisenemer is een happy franchisegever en niet persé andersom.''

Al met al waren Kaiwan en Marwan positief over het franchisegeversschap en hebben ze een prettige en intensieve samenwerking met hun huidige franchisenemer in Eindhoven. 

Tot slot, hebben jullie nog tips voor startende franchisenemers en/of franchisegevers?

"Ons avontuur als franchisegever begint pas net, maar we hebben altijd gezegd en omarmd, dat kritiek gratis advies is.'' 

Geïnteresseerd geraakt in de Ritos franchiseformule? 

Ritos is aangesloten bij Franchise+ en zoekt franchisenemers om hun groei te realiseren. Wil je nou meer te weten te komen over de Ritos franchiseformule of zie je het helemaal zitten om een Ritos vestiging te exploiteren in jouw regio? Ga naar de formulepresentatie van Ritos en dien een aanvraag in. 

Start je weg naar het ondernemerschap vandaag nog!