Hunkemöller koopt franchisenemers uit

Lingerieketen Hunkemöller neemt de winkels van zijn franchisenemers in Nederland over. Het winkelbedrijf denkt met meer slagkracht te kunnen uitbreiden als het zijn eigen gang kan gaan, meldt Het Financieele Dagblad.

“Er komen steeds meer productgroepen, meer productvarianten, grotere winkels en de investeringen nemen toe”, licht financiële topman Ron Hemmer het besluit om de ondernemers uit te kopen toe. “We hebben vastgesteld dat in deze nieuwe retail franchise lastig is. Daar zit complexiteit in en dat zal alleen maar meer worden.”

Hunkemöller verwacht daadkrachtiger te zijn als het bedrijf zelf aan de knoppen zit en kan beslissen over investeringen. Inmiddels zijn 36 winkels, inclusief medewerkers, aan Hunkemöller verkocht. Het zijn goedlopende winkels, waarvoor de 'juiste prijs' is betaald, aldus Hemmer. Voor 25 winkels ligt er voorlopige verkoopovereenkomst en voor 4 winkels is nog geen overeenstemming.

Het grootste deel van de 819 vestigingen van de Amsterdamse lingerieketen zijn eigen winkels, en daarmee groeit het bedrijf ook het hardst. Buiten Nederland zijn er nog zo’n 50 franchisewinkels, bijvoorbeeld in het Midden-Oosten. Er zijn volgens Hemmer nog geen plannen om die over te nemen.

Het komt niet vaak voor dat een winkelketen zijn franchisewinkels opkoopt. De aankoop moet een bijdrage leveren aan de groeiambities van Hunkemöller, die het aantal winkels de komende 5 jaar wil verdubbelen naar 1.600. De omzet van zo’n €500 mln zal, geholpen door de snelle groei van de internetverkoop, waarschijnlijk ook verdubbelen.

Bekijk ook