Hoe ziet de retailsector eruit ná de coronacrisis?

De twee voorgaande Retail Updates van de Rabobank stonden volledig in het teken van de coronacrisis. In de Retail Update van juni kijkt de Rabobank over de crisis heen naar de structurele veranderingen van de sector en naar de vijf kernthema’s die ook na ‘corona’ weer centraal staan in de verdere ontwikkeling van de retailsector. Het doel van de Retail Update is om ondernemers te informeren en daarmee te helpen, te inspireren en te activeren. 

Kernpunten 

De kernpunten van de Retail Update van juni kunnen als volgt worden samengevat:

  • Het coronavirus heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Ook is er meer aandacht voor ‘duurzaamheid’ en ‘lokaal’. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept
  • Na ‘corona’ zullen de vijf kernthema’s weer een centrale rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling van de sector. Het gaat om: 1. Fusion (grenzeloos retailen), 2. Verticale integratie & Smart data, 3. Omnichannel & Technologie, 4. Samenwerking en 5. Markt & Concurrentiepositie. Retailers moeten hierop inspelen en hun strategie aanpassen

Lees hier de volledige Retail Update.