Hoe komt de samenwerking tussen Jumbo en HEMA eruit te zien?

Jumbo Supermarkten en HEMA hebben definitief overeenstemming bereikt over commerciële samenwerking in Nederland en België. Beide bedrijven verwachten hierdoor elkaars activiteiten te kunnen versterken. 

Jumbo zal komende tijd de huurcontracten overnemen van 17 HEMA winkellocaties, voornamelijk op stadslocaties. Daarnaast zullen Jumbo en HEMA op 6 stationslocaties een gezamenlijk winkelconcept ontwikkelen waarbij Jumbo het foodassortiment levert. Verder gaan stapsgewijs alle Jumbo supermarkten in Nederland en België HEMA artikelen verkopen. Tot slot treedt HEMA als co-sponsor voor een periode van ten minste 4 jaar toe tot de wieler- en schaatsploegen van Team JumboVisma.

Overname HEMA locaties
 

De door Jumbo over te nemen HEMA locaties in Nederland en België bevinden zich met name in de grote steden. De overgang van de locaties zal de komende 3 jaar gefaseerd plaatsvinden. Voordat de winkels overgaan naar Jumbo, is het de doelstelling dat HEMA in de desbetreffende verzorgingsgebieden nieuwe vestigingen met de laatste winkelformule zal openen. Hierdoor blijft het winkelnetwerk van HEMA volledig intact.

HEMA verwacht daardoor geen banenverlies. Jumbo verwacht door deze samenwerking meer werkgelegenheid te creëren. Voor de acquisitie van winkellocaties door Jumbo zal een bedrag worden betaald aan HEMA, dat zal worden gebruikt om de schuld van HEMA te verminderen in overeenstemming met haar schulddocumentatie. 

Uitwisseling van assortiment

 

Het aanbod non-food artikelen van HEMA, dat de komende anderhalf jaar zijn weg zal vinden naar het Jumbo winkelschap in Nederland en België, bestaat onder meer uit kookgerei, tafelaankleding, theedoeken, glazen, feest- en seizoenartikelen en kaarsen. 

Dit aanbod zal ook beschikbaar komen via Jumbo.com. Naar verwachting zal de marktkennis en commerciële kracht van HEMA op non-food gebied leiden tot een versterking van de Jumbo winkels.

Jumbo biedt op haar beurt met een flink winkelnetwerk in Nederland en België additionele omzetkansen voor HEMA. De overeenkomst past in de strategie van HEMA om uit te groeien naar een wereldwijd merk en in de strategie van Jumbo om ervoor te zorgen dat klanten voor werkelijk al hun boodschappen bij Jumbo terecht kunnen.

Goede perspectieven

 

Ton van Veen, CFO Jumbo: “Het is heel mooi dat twee sterke Nederlandse merken elkaar op deze manier gaan versterken. Dit biedt voor ons allebei goede perspectieven om ons winkelnetwerk uit te breiden. Voor Jumbo met nieuwe winkels op gewilde stadslocaties en voor HEMA met een flinke toename van het aantal verkooppunten waar haar unieke huishoudelijke assortiment beschikbaar wordt gesteld.

Het is geweldig dat we de samenwerking kunnen bezegelen met een sponsorcontract voor Team Jumbo-Visma. Dit maakt het fundament onder de unieke combinatie van deze sportploegen nog sterker.”

Duidelijke klik

 

Tjeerd Jegen, CEO HEMA: “Vandaag zetten we belangrijke stappen voor de toekomst van HEMA, onze klanten en collega’s. We zijn erg enthousiast over de samenwerking met Jumbo, die past in onze strategie om via partnerschappen onze marktpositie in onze thuismarkten te versterken.

Onze oer-Hollandse merken passen goed bij elkaar en er is een duidelijke klik tussen HEMA en Jumbo. De mogelijkheden van onze samenwerking zijn eindeloos, van combinatiewinkels tot het verkopen van HEMAartikelen via de winkels van Jumbo.”
 

Bekijk ook