Hoe gaat De Pizzabakkers om met het Coronavirus?

Het Coronavirus is als een bom in de horecawereld geslagen. Grote en kleine ondernemers hebben het zwaar. De Pizzabakkers is een relatief jonge franchiseformule en de franchisenemers kennen elkaar ook nog niet zo lang. Hoe is het De Pizzabakkers de afgelopen 2 weken vergaan?

We vroegen Margreet Leguijt (directeur van De Pizzabakkers Group), Mathis Fleer (franchisenemer van De Pizzabakkers in Leiden) en Mathilde van der Weerd (pas gestarte franchisenemer van De Pizzabakkers in Hilversum) hoe zij de Coronacrisis tot nu toe hebben ervaren. 

Wanneer beseften jullie dat het Coronavirus De Pizzabakkers zou raken?

Margreet: “Met de uitbraak in Italië. De meeste van onze producten - het meel, kazen, vleeswaren, prosecco - komen uit Italië, dus voor ons is het essentieel dat de productie en het transport daarvan door kan gaan. Vooralsnog gaat dat goed.”

Mathis: “Ik heb 3 Italianen in dienst die al 2 weken voor de sluiting van de horeca bleven roepen: ‘Nederland moet dicht! Jullie gaan ons achterna.’ Toen het in Brabant los ging qua virus, wist ik genoeg. De sluiting zelf kwam niet als een verrassing, maar wel het tijdstip.”

Mathilde: “Ik denk in de week van 9 maart. De omzet zakte ineens wat terug en ook omringende ondernemers gaven aan dat de omzet inzakte. Ik kreeg daarnaast veel vragen over de impact. In diezelfde week werden de eerste maatregelen aangekondigd en was de omzet voor een deel verdwenen. Omdat we nog niet zo lang bestaan en de omzet überhaupt nog wel wat fluctueerde was er in de weken daarvoor nog niet veel te merken.”

Wat hebben jullie toen als eerste gedaan?

Margreet: “Onze voorraden geanalyseerd, hoeveel weken kunnen we door zonder nieuwe aanlevering uit Italië? Vooral voor kort houdbare producten als burrata is dat lastig. Dus we hebben ook naar onze menukaart gekeken, andere recepturen bedacht voor als ingrediënten niet meer leverbaar zijn.
Kort daarna was het duidelijk dat een uitbraak in Nederland niet uit zou blijven en dat sluiting van restaurants onvermijdelijk was. We zijn heel snel aansluiting op bezorgplatforms gaan voorbereiden zodat we klaar zouden zijn voor bezorging. Wij doen dat normaal gesproken maar heel beperkt omdat onze kernactiviteit het restaurant is, het ontvangen van gasten. We hebben meteen een klein crisisteam samengesteld van mensen die taken hebben die in deze situatie cruciaal zijn: het implementeren van de bezorgplatforms, operationele begeleiding, financiële zaken, juridische advisering, HR en marketing.

Mathis: “We hebben een erg actieve groep franchise app waarin veel overlegd werd. Er werd razendsnel geschakeld en alle restaurants werden omgebouwd tot to go en afhaal vestigingen.”

Mathilde: “Ik heb meteen meer ruimte gecreëerd in het restaurant, zodat gasten niet dicht bij elkaar hoefden te zitten. Daarnaast was ik met de voorbereiding voor bezorging al bezig. Hier heb ik extra focus op gehad om te zorgen dat bij mogelijke sluiting van horeca de omzet in ieder geval (deels) in stand zou blijven.”

Hoe was de sfeer op het hoofdkantoor en bij de franchisenemers onderling?

Margreet: “Zowel onze collega’s op het hoofdkantoor als de franchisenemers pakken het ontzettend goed op. Geen paniek, maar praktisch handelen, het beste ervan maken. En een grote samenhorigheid, iedereen zit in hetzelfde schuitje. Hoe moeilijk de situatie ook is, als oprichters zijn we ook heel trots op de manier waarop De Pizzabakkers ermee omgaan.”

Mathilde: “De sfeer is op zich prima, zowel op het hoofdkantoor als onder de franchisenemers. Iedereen zet zijn schouders eronder en met elkaar bekijken we wat de kansen en mogelijkheden zijn. Natuurlijk maken we ons allemaal zorgen, maar het is fijn en goed om te kunnen sparren met collega-franchisenemers en het hoofdkantoor.”

In hoeverre was er contact tussen het hoofdkantoor en de franchisenemers?

Margreet: “Er is dagelijks contact via een speciale Corona-appgroep, maar ook telefonisch is er heel veel contact en proberen we op afstand de franchisenemers zoveel mogelijk te helpen en te adviseren.”

Mathis: “Erg veel, een belangrijke rol van het hoofdkantoor was de vertaling van regeringsbeleid naar acties op de werkvloer. Daar er elke dag iets nieuws bij kwam, werd dit snel opgepikt. Daarbij heeft het hoofdkantoor gezorgd voor contracten met meerdere online platforms, zodat de delivery van pizza’s een groter bereik zou krijgen.”

Op welke manier hebben het hoofdkantoor en de franchisenemers goed samen kunnen werken?

Margreet: “Iedereen helpt elkaar. Bijvoorbeeld tips uitwisselen over de planning in de keuken. De bezorgplatforms zijn nieuw voor ons, dus de keukenteams moeten daar echt aan wennen. Met het hoofdkantoor doen we af en toe een videochat met het hele team, afgelopen vrijdag om 17.00 met een wijntje erbij, even ontspannen, zo houden we de moed er in.”

Mathilde: “Met name inzetten van verschillende online kanalen, maar ook het ontwikkelen van online uitingen en drukwerk.”

Hoe hebben jullie de wegvallende omzet een beetje kunnen beperken?

Margreet: Ons marketingteam heeft als een speer allerlei leuke visuals en acties bedacht rondom afhalen en bezorgen, en volop ingezet op online communicatie.”

Mathis: “Ik zelf ging als een trein in februari, dus het omzetverlies vergeleken met de weken ervoor was zo’n 40%. Nu we slechts afhaal en delivery doen, komt er in april een andere kostenstructuur. En zullen de kosten gedekt worden door de baten. Dat is voor de komende tijd het belangrijkst. Mijn gedachten om alle dames in de bediening aan te moeten houden en de overgebleven shifts te moeten verdelen bleek onnodig, daar de helft zelf niet meer wilde werken of niet meer mocht werken van de ouders.”

Mathilde: “Door de inzet van thuisbezorging en order & pickup blijft een deel van de omzet in stand. Dit is natuurlijk anders dan de normale werkwijze, omdat er geen of weinig drankomzet is. Wel fijn dat we onze gasten nog steeds blij kunnen maken met onze lekkere pizza’s en in het geval van Hilversum een mooie periode om het thuisbezorgen goed op poten te zetten. Hopelijk brengt dat een mooie plus na Corona.”

Hoe spelen jullie in op de steeds veranderende berichtgeving?

Margreet: “Wat van toepassing is voor ons vertalen we meteen in concrete adviezen voor de franchisenemers.”

Mathis: “Snel, we doen wat moet gebeuren en nemen onze verantwoordelijkheid. Bij mij staan vakken op de vloer met krijt getekende pizza’s waarin gasten kunnen wachten. Je moet ze een beetje sturen hierin, wat dat betreft is het werk wel veranderd.”

Mathilde: “We proberen zo goed als mogelijk op de hoogte te blijven en ook continue klaar te zijn voor de volgende scenario’s. Vooralsnog gaan we ervanuit dat de sluiting nog wel even aanhoudt, maar bezorging in ieder geval in stand zal blijven. Voor alle scenario’s liggen marketinguitingen klaar en met ons kleine team kunnen we snel schakelen.”

Wat hebben jullie als franchisenemers aan elkaar? En aan het hoofdkantoor?

Margreet: “Het voordeel van zo’n grote groep franchisenemers bij elkaar is dat niet iedereen op eigen houtje het wiel hoeft uit te vinden, en dat we steun aan elkaar hebben.”

Mathis: “Op dit moment heb je elkaar meer nodig dan ooit, dus de spanning die er van nature een beetje is, verdwijnt.”

Mathilde: “Het is ontzettend fijn om ook van mede-franchisenemers te horen hoe ze zaken aanpakken, waar kansen liggen etc. We zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje. Het hoofdkantoor staat voor ons klaar met materialen om ‘de boer op te gaan’ en mee te denken met het uitbreiden van bezorging en afhaal.”

Wat zijn de voor- en nadelen van de franchiseorganisatie in zo’n crisissituatie? 

Mathis: “Voordelen zijn bijvoorbeeld de vertaling van het regeringsbeleid. Daarnaast ook de snelle schakeling en het creëert rust als er vanuit 1 punt duidelijke instructies gegeven worden op het gebied van wetgeving. Een ander groot voordeel is de vele ideeën die langskomen, je hebt toch een soort netwerkje.”
 
Mathilde: “Voordelen zijn dat veel dingen al bedacht en/of ontwikkeld zijn. Nu zitten we natuurlijk in een markt waar bezorgen vrij normaal is ook buiten coronatijd, waardoor materialen en product hier al op afgestemd zijn.”