Franchisenemers presteren beter dan de markt

De supermarkten hebben het goed gedaan in 2015 en de ondernemers van franchisevestigingen beter dan de markt. De winsten bij kleine supermarkten stegen het sterkst. Dit blijkt uit een jaarlijkse benchmark van Marshoek. De onderzoekers hebben 260 franchisevestigingen van 6 verschillende supermarktformules in de benchmark betrokken. Van Albert Heijn, Jumbo, Plus, Emté, Coop en Spar werd naar rato van de markt een representatief aantal vestigingen uitgelicht.

Volgens Marco Mulder, manager retailconsultancy bij Marshoek, geven de cijfers ‘een betrouwbaar beeld van wat zich in franchisesupermarkten afspeelt’. Ondernemers hebben het opnieuw beter gedaan dan de markt, luidt de voornaamste uitkomst. Waar de totale omzet van supermarkten vorig jaar steeg met 1,1%, lag dit groeipercentage bij franchisevestigingen op 2,9%.

Het zijn vooral de grote supermarkten die profiteren van de omzetgroei. De winkels met een omzet van meer dan 250.000 euro per week gingen er 3,3% op vooruit. De kleine winkels met een weekomzet onder de 50.000 euro krompen daarentegen. De zondagopenstelling van grotere winkels heeft met dat contrast te maken, weet Mulder. 

Marshoek is een partner voor administratie, salarisadministratie en bedrijfseconomisch-, fiscaal- en strategisch advies.