Fabian Klootwijk: “Passie kun je niet spelen”

Hij dacht tijdens zijn studie aan de Hogere Hotelschool in Zwitserland dat zijn hart en ziel in de horeca zouden liggen. Dat bleek niet zo te zijn, concludeerde Fabian Klootwijk toen hij een aantal jaren aan het werk was in deze sector. “Ik werd niet gelukkig van het product en merkte dat mijn passie niet echt in de horeca lag, wel in het aansturen van mensen.” 

Hij stapte in 2001 over naar de detailhandel en werd formulemanager bij het nieuwe Replay. Een mooi project, noemt hij het, vanuit de pioniersfase een organisatie optuigen en implementeren. In 2010 sneuvelde het Nederlandse hoofdkantoor van het Italiaanse kledingmerk en moest hij 60 man vertellen dat er geen werk meer voor hen was en voor hemzelf ook niet. Maar zijn passie voor retail was inmiddels geworteld. Vooral uit het opleiden van personeel haalde hij veel bevrediging. Na een periode als teammanager bij de herenmodeafdeling van de Bijenkorf in Rotterdam gewerkt te hebben, werd hij via LinkedIn door Specsavers benaderd. Hij was niet direct enthousiast. “Ik ben zelf geen brildrager en had nogal een stoffig idee bij de branche.” Maar naarmate het eerste vrijblijvende gesprek vorderde, werd hij steeds nieuwsgieriger. Met name de joint venture constructie tussen de 2 partners in de winkel en Specsavers vond hij interessant.

Tijdens een tweede gesprek nam zijn interesse alleen maar toe. Daarna ging hij rondbellen. “Toen merkte ik bij retailpartners heel veel positiviteit en passie. Dat kun je niet spelen. Er straalde plezier en een warm gevoel vanaf.” Hij was om en ging het opleidingstraject in. De wereld van de optiek opende zich voor hem. Die periode herinnert hij zich als ‘heel leuk en intensief’. Tijdens de stage in 3 verschillende winkels stond hij versteld van de dynamiek. “Je bent continue met klanten bezig. Daar put ik enorm veel energie uit.” In juni 2015 deed zich de kans voor om retailpartner te worden in Oosterhout, Noord-Brabant. Het bleek een schot in de roos, zowel qua locatie als de samenwerking met optiekpartner Joost Heemskerk.

Bekijk ook