DIO-franchisenemers starten nieuwe drogisterijformule

Een aantal zelfstandige drogisten met 26 winkels, die hoofdzakelijk in de Randstad gevestigd zijn, heeft de nieuwe drogisterijformule Care & Beauty (C&B) geïnitieerd. In eerste instantie komen de founding deelnemers uit de hoek van de DIO- en Care by DIO-drogisterijen.  

Dit initiatief is ontstaan tijdens de fusie tussen DIO en DA. Mosadex nam medio 2017 DIO over met de intentie om beide formules DA en DIO geïntegreerd door te zetten onder de DA-formulenaam. “Wij respecteren die keuze maar kiezen vanuit onze eigen achtergrond en marktkennis voor een eigen formule onder de naam Care & Beauty. DA zal straks voor veel drogisten een goede formule zijn, maar wij willen sneller stappen maken”, vertelt een woordvoerder van de nieuwe formule.

Concurrerende positie

“Om een concurrerende positie binnen de drogisterijbranche te kunnen behouden, moeten zelfstandigen scherpe keuzes maken die snel geïmplementeerd kunnen worden. De zoektocht naar een partij die dit kan faciliteren, bleef helaas zonder resultaat. Daarom werd besloten om het zelf te doen vanuit deze groep drogisten die de nodige expertise in huis hebben. Er is met Holland Pharma afgestemd om voor levering van het grootste deel van het assortiment te gaan zorgdragen. Marketing en reclame worden volledig losgekoppeld en zelfstandig ingezet zodat we onze positie als specialist aan de consument onafhankelijk duidelijk kunnen maken”, aldus de woordvoerder.

Voorportaal van de zorg

“Met een focus op advies en kennis over gezondheid, wil C&B gaan acteren waar de drogist - met haar unieke status in de wereld - hoort te staan. Uiteindelijk hebben we de intentie om een geaccepteerde partij te worden als voorportaal van de zorg. Er gaan nog te veel consumenten met kleine gezondheidsproblemen  naar de huisarts. Met een duidelijke positionering kunnen we duidelijk maken dat ze daarvoor bij de drogist aan het juiste adres zijn. Samenwerking met huisartsen en andere zorgaanbieders en afspraken met verzekeraars kunnen helpen de zorg betaalbaar te houden. Het assortiment en de vakbekwaamheid van de drogist zullen meer moeten aansluiten op dit gedachtegoed”, legt de woordvoerder uit.

Kick-off

De kick-off wordt 1 januari. Naast de 26 winkels die gaan meedoen verwacht C&B dat nog een aantal andere drogisten zullen aansluiten.

Bekijk ook