Autohopper ontwikkelt app voor franchisenemers

Autohopper, de grootste autoverhuurder van Nederland, heeft in samenwerking met Mendix een applicatie ontwikkeld waarmee de ruim honderd franchisevestigingen zelfstandig auto’s kunnen verhuren. De app zorgt voor een inzichtelijker verhuurproces en een kostenbesparing van 25 procent op het hoofdkantoor van Autohopper.

Autohopper biedt een uniek verhuurconcept in Nederland. In tegenstelling tot de bekende autoverhuurders kunnen klanten van Autohopper niet alleen in de grote steden of bij vliegvelden terecht, maar juist ook bij lokale automotive bedrijven en garages in middelgrote plaatsen. Bovendien is er bij Autohopper geen sprake van daghandel, maar werken ze met vaste ronde prijzen. Het klantenbestand bestaat uit circa 60 procent particuliere en 40 procent zakelijke klanten.

Gebruiksvriendelijke app

De voor verhuur bestemde voertuigen zijn in het bezit van Autohopper. Via verschillende franchisenemers, vaak bestaande garagehouders of automotive bedrijven, kunnen klanten een auto of bestelbus huren. Om dit proces van Autohopper en franchisenemer naar klant te faciliteren, werd gezocht naar een platform dat veilig omgaat met de klantdata en eenvoudig geïntegreerd kan worden met zowel het verhuurplatform als de boekhoudsoftware. Autohopper kwam uit bij het low-code platform van Mendix. 

De applicatie stroomlijnt de operationele processen bij de franchisenemer, de IT-systemen aan de achterkant bij Autohopper en het platform dat de huurder aan de voorkant gebruikt. Veel franchisenemers maken gebruik van het zogenoemde ‘shop-in-shop’-concept, dit wil zeggen dat ze binnen hun eigen bedrijf ook vervoersmiddelen via Autohopper verhuren. In de applicatie kunnen franchisenemers onder andere de planning inzien, de facturatie regelen en schademanagement bijhouden. “We kunnen nu optimaal inzicht geven in de bezettingsgraad, statistieken over gebruik van de auto en naar welke modellen er vooral vraag is. Voor onze franchisenemers is dit heel belangrijke informatie, want hoe optimaler de planning, hoe beter het rendement”, legt Steven Donselaar, oprichter van Autohopper uit.

Ook voor de back-office op het hoofdkantoor bij Autohopper levert de applicatie veel voordelen op. Alle dossiers zijn gedigitaliseerd en in principe rolt er geen papier meer uit de printer. De digitalisering met behulp van Mendix heeft een kostenbesparing van 25 procent opgeleverd en bij de administratieve afdeling is er 1 FTE minder nodig om het werk succesvol te kunnen volbrengen.

Over Mendix

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldleider in low-code en no-code applicatie-ontwikkeling, transformeert de manier waarop applicaties in digitale organisaties worden gebouwd. Met het Mendix-platform kunnen bedrijven met meer professionals applicaties ontwikkelen en daarmee de bottleneck van software-ontwikkeling wegnemen (Make with More), slimme apps bouwen met een rijke, slimme, contextuele en proactieve gebruikservaring (Make it Smart) en systemen moderniseren en meer applicaties bouwen die groei faciliteren (Make it Scale). Het Mendix-platform is gebouwd om intensieve samenwerking tussen IT en business teams mogelijk te maken en applicatie-ontwikkeling te versnellen waarbij tegelijkertijd de veiligheid, kwaliteit en governance wordt gegarandeerd. Kortom om organisaties te helpen de stap te maken naar de digitale toekomst. Het ‘Go Make It’ platform van Mendix wordt wereldwijd gebruikt door meer dan 4.000 organisaties.

Bekijk ook