18,5% groei verwacht voor online verkoop

ABN AMRO verwacht een groei van 2,3% voor de detailhandel in 2018, in verkoopvolumes. Daarbij groeit online de komende 2 jaar het sterkst: ABN AMRO verwacht in de komende jaren een omzetgroei van de internetomzet van 18,5% in 2018 en 17,5% in 2019. Retail-branches (offline en online) profiteren van stijgende consumentenuitgaven aan bijvoorbeeld doe-het-zelf-artikelen, verzorging, kleding en schoenen. De verkopen in de non-food-Retail-sector zijn nu nog zo'n 14% van précrisisniveaus verwijderd. In de food-sector is het beeld verschillend. Supermarkten zitten nu 9% boven het précrisisniveau, terwijl voedingspeciaalzaken daar nog 29% verwijderd van zijn. De speciaalzaken hebben last van het feit dat supermarkten meer hebben ingezet op versproducten. Die beweging houdt aan. In 2018 groeien supermarkten dan sneller dan de speciaalzaken.

Bijna kwart kledingaankopen verloopt online

Voor de kledingbranche verwacht ABN AMRO 2% groei in 2018. Binnen deze categorie is ook vooral sprake van online groei. Sinds 2012 is het aantal online kledingshops namelijk verdubbeld en bijna een kwart van alle uitgaven aan kleding wordt inmiddels online gedaan. Mede vanwege de sterke offline en online concurrentie is het belangrijk voor kledingwinkels om op te vallen. Bijvoorbeeld door het assortiment te vernieuwen of gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van historisch koopgedrag. Ook circulair ondernemen is een manier voor kledingwinkels om op te vallen. Denk bijvoorbeeld aan een winkel die oude spijkerbroeken recyclet en weer verkoopt. Ook bedrijven die als hoofdactiviteit het repareren van kleding hebben, dragen bij aan de levensduur van producten. Er zijn nu meer dan 1000 van deze 'kledingreparateurs', na de stijging van vorig jaar. Dat is meer dan een verdubbeling sinds begin 2005.

Fysieke winkel blijft belangrijkste verkoopkanaal

Ondanks de sterke groei van online blijft een goede mix van fysieke winkels en online shops volgens ABN AMRO van groot belang. "Een webshop openen zonder een goed onderbouwde strategie kan risico's met zich meebrengen. Zeker als voldoende schaalgrootte ontbreekt, is het erg moeilijk om winst te maken. Voor sommige retailers is het beter om samen te werken met online platforms of hun website alleen als oriëntatiekanaal in te zetten", vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail van ABN AMRO. "Wij geloven in de kracht van offline en online, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft. Het is hierbij van belang in de fysieke winkel in te zetten op eigenschappen die online niet of nauwelijks kan bieden, zoals het uitproberen van producten en het bieden van entertainment, deskundigheid en persoonlijke service. Personeel is hierbij een bepalende factor. Voor winkeliers is het dus belangrijk om te kijken naar welke meerwaarde personeel heeft, en niet primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten."

Het volledige rapport is hier te downloaden.