10 Feiten over de fysieke shopper van 2017

Bureau RMC blikt met 10 feiten over de fysieke shopper terug op het detailhandelsjaar 2017.

  1. Misschien wel de meest opvallende trend van het koopgedrag in 2017 is dat het weekend weer populairder wordt. Dit wordt aangevoerd door de zondag, opvallend zijn de stijgingen van de drukte op vrijdag en zaterdag. Daarmee komt er een einde aan de tendens dat de zaterdag minder druk wordt. De zaterdag is in absolute zin nog wel de drukste winkeldag in de week.
  2. Op zondag geeft de consument 2 keer makkelijker geld uit dan op een zaterdag.
  3. Het populairste tijdstip om te winkelen is, gemiddeld over alle dagen, 15.30 uur, hetgeen betekent dat de trend van later op de dag winkelen, doorzet. Blijkbaar is de combinatie met avondhoreca populairder en zijn er veel andere activiteiten die ervoor zorgen dat men later winkelt. Ook zijn steeds meer winkels wat langer open op een dag, waardoor het later winkelen mogelijk is.
  4. De dag waarop de minste mensen in de winkelstraten waren te vinden is nog steeds de maandag. Eerder leek deze dag te groeien in het weekaandeel, maar in 2017 is deze trend gestopt.
  5. Het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten is voor het 2e jaar op rij gestegen. Bureau RMC telt een stijging van 0,7% ten opzichte van 2016.
  6. De doelgerichte winkelgebieden (woonboulevards) lieten de grootste stijging zien: met 5,9% voeren zij het lijstje aan. Gevolgd door de A1-winkelstraten met 2,2% stijging en de boodschappenwinkelgebieden met 2,1%. De grote straten in de grote steden doen het beter dan kleine steden of andere winkelstraten. Een trend die al een paar jaar zichtbaar is. De drukte op de stranden is met 2,2% teruggelopen, hetgeen vooral veroorzaakt wordt door het slechte weer in september.
  7. Na week 34 telde Bureau RMC het hoogtepunt met een cumulatieve stijging van 4,6%.
  8. Traditioneel is december de drukste maand. Maar in 2017 was april de drukste maand en september de rustigste. Zo is het effect zichtbaar van een warm voorjaar en een nat najaar. Daar waar de consument in de voorgaande jaren meer shopte in het najaar dan in het voorjaar, doet hij dat in 2017 meer in het voorjaar. 
  9. In 2017 was voor het eerst zichtbaar dat de top 5 van drukste winkeldagen verdeeld is over het gehele jaar. Dit in tegenstelling tot 2016 waarin bijna alle drukke winkeldagen plaatsvonden in december. De drukste dag in 2017 was zaterdag 25 maart. Op de voet gevolgd door zaterdag 23 december en Black Friday 24 november. 
  10. Black Friday blijft aan populariteit winnen en heeft gezorgd voor een vroege piek in de Sinterklaasaankopen. Op die vrijdag was het 11% drukker in de winkelstraten. De aanbiedingen trokken ook veel bezoekers op de zaterdag en zondag in die week.