Waarom een accountant alléén niet genoeg is

99,99% van alle ondernemers en franchisenemers die ik ooit heb gesproken werkt met een accountant. Traditiegetrouw ga je direct na het opstellen van een ondernemingsplan op zoek naar een accountant. Logisch. Want, van jaarrekeningen, btw-aangifte en salarisstroken heb je als franchisenemer vaak geen kaas gegeten. Maar, waarom gaat iedere ondernemer met personeel dan niet ook meteen op zoek naar een werkgeverspartner? Want, van het arbeidsrecht, cao’s, verloningen, verzuim en HR heb je vaak toch óók geen kaas gegeten als franchisenemer? En een accountant trouwens ook niet.

Wat mag je van je accountant verwachten, en wat niet?

Een arbeidsovereenkomst opstellen, loonstroken maken, loonaangifte doen. Zaken die een accountant prima voor je kan regelen. Tot op zekere hoogte. Het is namelijk niet zijn core business. De core business van een accountant is boekhouding, niet personeelszaken. Ik zie vaak dat accountants de personeels- en salarisadministratie voor een paar man personeel prima eenmalig kunnen inrichten. Echter worden wijzigingen in wet- en regelgeving – denk aan salarisverhogingen als gevolg van een vernieuwde cao, of het doen van een urenaanbod als gevolg van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) – vaak niet doorgevoerd. Daarvoor ben je als werkgever zélf verantwoordelijk. Maar zeg eens eerlijk, ben jij altijd direct op de hoogte van dit soort wijzigingen? Vast niet. En logisch, want dit is ook niet jóuw core business.

Blindelings vertrouwen

Veel franchisenemers denken dat hun personeelszaken goed geregeld zijn, omdat ze blindelings op hun accountant vertrouwen. Toch zie ik vaak (kleine) onjuistheden als ik bij ze aanschuif. Het is ook niet niks om een paar honderd cao’s bij te houden. En mag je dat wel verwachten van je accountant? Nogmaals, personeelszaken zijn niet zijn/haar core business.

“Het is ook niet niks om een paar honderd cao’s bij te houden. En mag je dat wel verwachten van je accountant?

Personeelszaken worden onderschat

Wat mij opvalt is dat franchisenemers vaak makkelijk denken over personeelszaken. Als iets administratiefs dat je ‘zelf wel even doet’ en daardoor het eerste dat erbij inschiet als je het druk hebt. Tegelijkertijd is personeel een grote (zo niet de grootste) kostenpost voor veel franchisenemers. En wat dacht je van de zorgen om personeel? Bijvoorbeeld bij ziekte, functioneren of bekostiging? Daarom is het des te belangrijker om grip te hebben op je personeelszaken en deze goed te regelen. Niet alleen als franchisenemer, maar ook als franchisegever.

Wat als de goede naam van de formule in gevaar komt?

Veel franchisenemers zijn vrij om hun personeelszaken te regelen. Alles wat de klant ziet, denk aan marketing en centrale inkoop, wordt geregeld vanuit de formule. De rest mag de franchisenemer zelf beslissen. Fijn! Maar waarom geen uniformiteit in de personeelszaken van een franchiseformule? Want, wat merken klanten nu méér dan het personeel waarmee ze contact hebben? Een onbeschofte medewerker achter de counter. Een foute pizza doordat de kok er met zijn pet naar gooit. Dat merkt de klant echt wel! En als het fout gaat bij één franchisenemer, gaat het ten koste van de goede naam van de formule. Toch? En wat dacht je van een franchisenemer die een boete krijgt voor het (per ongeluk) niet goed naleven van de cao of het arbeidsrecht? Er zijn tal van voorbeelden online te vinden waarbij een formule negatief in het nieuws komt door een fout op lokaal niveau.

 “Waarom geen uniformiteit in de personeelszaken van een franchiseformule?

Daarom kies je voor een werkgeverspartner

Daarom is het heel logisch om naast een accountant, een werkgeverspartner te hebben als je personeel hebt. Een partner die dedicated op je personeelszaken zit en alle expertise in huis heeft. Een partner die je ondersteunt bij al je personeelszaken en proactief met je meedenkt. Van ondersteuning bij werving & selectie tot en met het juist verlonen en het binden en behouden van je medewerkers. Denk hierbij aan het opstellen van arbeidscontracten, verzuimbegeleiding, urenregistratie, salarisuitbetaling en tools voor het maken van planningen, werkinstructies en het communiceren met je personeel. Een partner die je met recht een partner kunt noemen. Een partner die je vooruithelpt. Je kracht geeft. En zorgt dat werkgeven rendeert.

Zo heb je één partner voor het ondernemerschap (je accountant) en één partner voor het werkgeverschap. Dat levert je niet alleen tijd en rust op, maar ook professionaliteit en extra rendement. Zo heb jij tijd en ruimte om te groeien. Die stip aan de horizon weer even helder te krijgen. Je personeelszaken zijn dan namelijk altijd écht goed geregeld en up-to-date. Je personeel staat goed ingeschaald en krijgt altijd op tijd het juiste salaris. Dat lijkt een klein detail, maar in Nederland leven veel (vooral jonge) werknemers van salaris naar salaris. En in tijden waarin personeel schaars is, zijn dit soort basale dingen belangrijk om personeel aan je te binden. 

“Een werkgeverspartner levert je niet alleen tijd en rust op, maar ook professionaliteit én, als het goed is, extra rendement.

Maar ook in tijden van overtollig personeelsaanbod is het hebben van een werkgeverspartner belangrijk. Heb jij zin en tijd om 30 cv’s door te nemen? 20 gesprekken te voeren en nog eens 10 sollicitanten uit te nodigen voor een tweede gesprek? Bij Please werken we daarom met unieke recruitmentsoftware zodat je in no time een objectieve keuze maakt op basis van de prestatie van de sollicitant.

De basis staat

Ik merk iedere dag dat ondernemers echt rust en zekerheid ervaren door samen te werken met een werkgeverspartner zoals Please. Ze houden tijd over om bijvoorbeeld de kids zelf eens naar school te brengen of een tweede vestiging te openen, in plaats van het voorbereiden van sollicitatiegesprekken of het maken van roosters in excel. Want de basis staat. En dat wens je toch iedere ondernemer?

Jaap Wijnings
New business developer | Please
 

Jaap Wijnings - New business developer Jaap Wijnings
New business developer
Stel je vraag aan Jaap Wijnings
CAPTCHA