Waag jij de stap van succesvol ondernemer naar franchisegever?

Als je bij een online financieringsplatform als Capital Circle werkt, spreek je enorm veel ondernemers en in veel gevallen zijn het ook nog eens succesvolle ondernemers. Ze hebben een eigen bedrijf opgebouwd en willen groeien! Vaak denken ondernemers er aan om hun formule in franchisevorm verder door te ontwikkelen. Hier willen we het hier graag over hebben. 

Het verschil

Er is een wezenlijk verschil tussen meerdere goedlopende, eigen vestigingen hebben en een franchiseformule optuigen en leiden. In de eerste situatie, sta je zelf aan het roer, terwijl je in de tweede situatie het roer juist goed los moet kunnen laten, afstand moet nemen van de dagelijkse business en erboven moet staan. Jouw franchisenemers zijn stuk voor stuk de baas in hun eigen vestiging en dat houdt in dat je ze op hun eigen manier moet laten ondernemen. De formule moet daarbij natuurlijk niet uit het oog worden verloren, maar ze mogen - moeten zelfs - hun eigen koers kunnen varen. 

Dezelfde koers varen

Het is als franchisegever je taak om de ondernemers hierin te sturen en te ondersteunen. Het hele plan, de filosofie en de standaard manier van werken moet in een handboek worden gegoten. Belangrijk is dat dit wordt opgevolgd, zodat iedereen dezelfde koers vaart. Door middel van coaching en kennissessies kun je bijsturen en moet je blijven inspireren en doceren. 

Partner en klant

Wij kennen succesvolle ondernemers die uiteindelijk niet verder zijn gegaan met het oprichten van een franchiseconstructie, omdat hiermee de relatie met de eindklant zo drastisch zou veranderen. Als franchisegever zijn jouw franchisenemers partner van de formule, maar tegelijk ook klant. Een hele andere doelgroep dan waaraan je gewend, misschien wel verknocht, bent. Uiteraard hebben wij ook meerdere ondernemers geholpen met het financieren van hun uitbreiding naar franchise. 

Blijf ontwikkelen

Voor een formule moet er verschillende dingen klaarliggen: een huisstijl, marketingmiddelen, een goedgevulde database met potentiele klanten en een social media strategie die door de franchisenemers opgepakt kan worden. De formule moet blijven ontwikkelen; nieuwe producten, concepten, diensten et cetera. Vergeet ook niet de toename van juridische en financiële zaken; contracten, financieringen, meer administratie, nieuwe vestigingen en alles wat daarbij komt kijken. Het is allemaal ondernemen en allemaal gericht op groei. 

Wat denk jij? Zou je liever ‘gewoon’ eigen baas blijven of ben je helemaal geschikt voor de rol van franchisegever?