VWO project - Volgende Week Weer Open

U moet er waarschijnlijk niet aan denken, maar jaarlijks worden tientallen winkeliers getroffen door een brand. Meestal woedt de brand niet lang. Toch is de schade vrijwel altijd groot.

De getroffen ondernemers hebben op zo’n moment maar één prioriteit en dat is: hoe zorg ik ervoor dat de zaak zo snel mogelijk weer open is? Kees en Wim, beiden eigenaar van een Kaasspeciaalzaak in Zoetermeer, leverden op dit gebied een topprestatie. Op zondag 23 november werd hun winkel totaal verwoest. Ook het interieur, zoals de weegschalen en snijmachines, waren onbruikbaar geworden. Gezamenlijk slaagden we erin om op vrijdagochtend de winkel weer te openen op een noodlocatie. Zo konden zij snel hun klanten weer bedienen.

Plan van aanpak

De brand was veroorzaakt door een oververhitte toonbank. De toonbank was goed onderhouden en niet verouderd. Er viel de ondernemers dus niets te verwijten. Dit kan iedereen overkomen. De zondag van de brand hebben we de ondernemers meteen bezocht. Ze vertelden dat er nauwelijks vlammen waren geweest. Maar door de hoge temperatuur en de rookontwikkeling was toch alles verloren gegaan. In het koffiehuis, tegenover de kaaswinkel, hebben we diezelfde middag nog een plan van aanpak gemaakt.

Sneltreinvaart

De dagen daarna ging alles in een sneltreinvaart. Zondagmiddag kregen de ondernemers al het aanbod om een leegstaand pand tijdelijk te huren. Maandagochtend belden ze rond in hun eigen netwerk om hulp te vragen. Dat werkte. De leverancier van buitenlandse kazen had een toonbank die ze tijdelijk konden gebruiken. De leverancier van Nederlandse kazen leverde kaasboxen die konden dienen als stellingkasten. Wij hebben een voorschot gegeven zodat ze producten konden inkopen. Door al die hulp kon de noodwinkel snel open.

Ondertussen zorgden wij voor de sanering van het verwoeste pand. Daar hebben de ondernemers geen omkijken naar gehad. Donderdag leverden we het pand schoon en gestript op. Van daaruit konden de ondernemers de winkel naar eigen inzicht opnieuw inrichten. Ze hadden goede ervaringen met een lokaal aannemersbedrijf. Die heeft de verbouwing voor hen verzorgd. Ook hadden ze een mooie, nieuwe toonbank uitgezocht. Die had een levertijd van zeven weken, dus daar moesten ze op wachten. Na het leveren van de toonbank, dus acht weken na de brand, openden ze hun splinternieuwe winkel op de oude locatie.

Samenspel

Kees vertelde ons, na de opening, dat hij altijd had gedacht dat verzekeringsmaatschappijen log en traag zouden zijn. “Dat gevoel hebben jullie helemaal bij me weggenomen. Het was juist een goed samenspel”, zei hij. Dat vind ik een mooi compliment. Ondernemers willen graag zo snel mogelijk weer ondernemen. Wij denken daar graag in mee.

Tot slot

Ondernemen is risico nemen maar gelukkig zijn veel van die risico’s te verzekeren. Een goed verzekeringsarrangement kan veel ellende voorkomen. Risicomanagement op het verzekeringstechnisch vlak behoort daarom een vast onderdeel te zijn van de ‘dagelijkse’ processen. Laat u goed informeren.

Guus Mineur, SuperGarant Verzekeringen
Reacties: guus.mineur@supergarant.nl

SuperGarant Verzekeringen ontwikkelt oplossingen om schade te voorkomen, biedt verzuimbegeleiding van zieke medewerkers én financiële oplossingen, zoals verzekeringen.