Vanuit sentiment naar verbinding

Mijn opa zei vroeger altijd “de kleine bakker, slager en groenteman worden opgeslokt door de grote supermarkten.” En dus ging hij trouw altijd met mij aan zijn hand juist naar de ‘kleinen’. Zelfs nog toen de Albert Heijn al ‘op de kleintjes’ lette. Nee, de gunfactor was daar. 

Nu worden kleintjes ten tijde van corona ‘groot’ door de enorme stijging in klantloyaliteit en omzet. Dit náást dat supermarkten hoogtij vieren in omzet. Tijdens corona zien we dat de speciaalzaken een enorme omzet boost hebben gekregen. Shop local is hot. Mensen besteden meer tijd en aandacht aan het koken in eigen keuken en ook aan de ingrediënten. Kopen verhoudingsgewijs ‘veiliger’ en dichtbij huis in toenemende mate bij de lokale slager, bakker en groenteman. De trend van glocalisering die al was ingezet piekt.  

Consumentenverandering

We kunnen spreken over een heuse consumentenverandering die is ingezet en die zal blijven. Want de consument zoekt nu vanuit sentiment naar verbinding. Wil producten en diensten hebben uit Nederland. Wil (weer) trots zijn op het land. Leeft bewuster, gezonder, verwent zichzelf meer en wil producten vanuit de streek en dichtbij. Kiest daarbij voor authenticiteit, puurheid en sympathie. Het kleine en lokale krijgt hierdoor meer vertrouwen in plaats van de massa én de producten vanuit het buitenland, die door corona mede onder druk staan. 

De consument let in toenemende mate bij het aankopen op duurzaamheid en is maatschappelijk bewust over hoe en waar het product tot stand komt. Nee, de consument heeft nu andere persoonlijke behoeftes waardoor glocalisering de trend is waarbij wordt ingespeeld op dichtbij, persoonlijk betrokken en betrouwbaar, net zoals vroeger. Pure nostalgie herleeft, lijkt. 

Glocalisering

Glocalisering in de moderne jas van nu betekent ook dat bijvoorbeeld boeren en bloementelers een directe afzetmarkt in Nederland creëren. De export naar het buitenland staat nog steeds onder druk. Ze kunnen eenvoudig via nieuwe online platforms of aan de deur rekenen op de consument die direct koopt of via het verkoopkanaal supermarkt. Albert Heijn speelt hier al op in met een campagne ‘Lekker uit Nederland’. Zij anticiperen op de wens van klanten die op zoek zijn naar verbinding, iets goeds willen doen en bovendien gezond(er) willen eten. Streekproducten worden in het zonnetje gezet en dat creëert een trots gevoel bij de consument. 

En via de nieuwe app ‘Voedsel Verbindt’ kan de consument direct zien bij welke boeren in de buurt verse producten te koop zijn. Het is een netwerk met o.a. provincies Noord-Holland en Flevoland met meer dan 6.000 boeren. De afstand tussen producent en consument wordt kleiner. Het aantal reiskilometers van het eten neemt af, het biedt de boer extra inkomsten (hard nodig) en de consument is blij met de verse kwaliteit, een win-win situatie. De crisis heeft inzichtelijk gemaakt dat we voor voedselvoorziening (overigens geldt dit ook voor andere branches) te afhankelijk zijn van andere landen terwijl wij weer voor driekwart leveren aan het buitenland. De ontwikkeling van dichtbij is dus nu bij de producent en consument ingezet.  

Verhaal achter het product

De consument waardeert daarbij het verhaal achter het product. De story over de herkomst, het ambacht of het persoonlijke verhaal van de boer smaakt (letterlijk) naar meer. De grote spelers verrijken zich nu met locals in het schap en de kleintjes worden groter. Ze versterken elkaar nu. 

Met een knipoog naar mijn opa. Die zou heel tevreden zijn. 

Marja Groen
Directeur oprichtster van La Differenza

Marja Groen Marja Groen
Directeur