Personeelszaken uitbesteden, wat levert het op?

Als ondernemer weet je dat je goed bent in datgene waar jouw bedrijf voor staat. Of je nu een filiaal runt in de horeca, retail, zakelijke dienstverlening, zorg of welke branche dan ook. Jouw zaak bestaat omdat jij het runt en daar goed in bent. Maar ben jij ook goed in het managen van personeel, het bijhouden van het arbeidsrecht of het verlonen van werknemers, om maar wat te noemen?

Blijven doen waar je goed in bent

Veel ondernemers die ik spreek zien op tegen alle rompslomp die komt kijken bij het werkgeverschap. Denk aan de personeels- en salarisadministratie, het opstellen van arbeidsovereenkomsten, het registreren van verlof en het begeleiden van verzuim. En dan heb ik het nog niet eens over het bijhouden en implementeren van de steeds veranderende wetgeving en bepalingen uit de cao van jouw branche. Dit zijn belangrijke taken, maar niet per se redenen waarom jij franchisenemer wilde worden. Veel ondernemers schuiven dit soort taken dan ook liever weg.

In het geval van franchise biedt de franchiseformule soms al een backofficepartner aan die al jouw personeelszaken uit handen neemt. Soms ben je als franchisenemer vrij om dit zelf te regelen. Je kunt er dan ook voor kiezen om je personeelszaken onder te brengen bij een externe partij. Zo kun jij je richten op het ondernemen en het laten groeien van jouw filiaal, in plaats van het werkgeven.

Tijd besparen en risico’s verkleinen

In de praktijk is het niet ongewoon dat bedrijven geen, of minder, groei doormaken omdat het werkgeverschap te veel, en met name kostbare tijd inneemt. Daarnaast is het werkgeverschap erg complex en kent risico’s. Ik spreek met regelmaat ondernemers die niets weten van de verplichte deelname aan de pensioenregeling binnen hun branche of schrikken van claims van werknemers, de verhoogde premies bij ziekte of de risico’s van een contract voor onbepaalde tijd. Als je je personeelszaken uitbesteedt verleg je deze risico’s naar een externe partij, zo behoud jij je veerkracht.

Het ondernemerschap is enerverend, maar je kunt nooit op je lauweren rusten. Je moet altijd vooruit denken, ook al maak je onderdeel uit van een succesvolle franchiseformule. Je krijgt als franchisenemer regelmatig te maken met situaties die buiten jouw macht liggen, maar waar je wel mee moet dealen: een zieke medewerker, een nieuwe wet, een boze klant, enorm veel drukte of juist een hele rustige periode met weinig werk. Als je dan als ondernemer niet veerkrachtig bent, breek je.

Flexibel personeel inzetten

Ook als het aankomt op personeelsinzet merk ik dat (franchise)ondernemers behoefte hebben aan flexibiliteit. Met name de risico’s van vaste contracten schrikt veel ondernemers af. En dat is begrijpelijk. Het is belangrijk om ‘piek en ziek’ op te kunnen vangen, met name in branches die sterk seizoensgebonden zijn. 

Als je ervoor kiest om je personeelszaken uit te besteden heb je ook de keuze om je personeel flexibel in te zetten middels flexibele contracten. Op grond van de cao kunnen bedrijven in de flexbranche namelijk tot wel 5,5 jaar flexibele contracten aanbieden. Daarnaast weet je dat, als je zaken doet met een betrouwbare partij in de flexbranche, alles goed geregeld is en je altijd conform wet- en regelgeving werkt. Zo voorkom je vervelende verrassingen achteraf.

Vergelijk en laat je adviseren

Resumé; succesvol franchisenemerschap is één, maar succesvol werkgeverschap is een tweede. Om je flexibiliteit en veerkracht te behouden kan het uitbesteden van je personeelszaken uitkomst bieden. Ook als het aankomt op tijdsbesparing en risicoverkleining. En een laatste tip: de keuze voor een partner in personeelszaken maak je niet zomaar. Dus laat je goed voorlichten, vergelijk en vraag rond in je netwerk naar ervaringen. Wellicht hebben collega-ondernemers binnen jouw franchiseformule de gouden tip!

Arno van Helvoirt
Please adviseur

Arno Please adviseur Arno van Helvoirt
Please adviseur
Stel je vraag aan Arno van Helvoirt
CAPTCHA