MVO, duurzaam, groen…. containerbegrip?

Veel franchiseorganisaties begeven zich op het terrein van duurzaamheid. Ook bij Capital Circle melden zich steeds meer organisaties die maatschappelijk verantwoord, duurzaam of groen ondernemen hoog in het vaandel hebben staan. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaam ondernemen en groen ondernemen zijn termen die in toenemende mate door bedrijven worden gebruikt om hun maatschappelijke activiteiten te promoten en wellicht een “groen” sausje te geven.

Groen is “in”. Maar is dit daarmee niet ondertussen een containerbegrip geworden? Een containerbegrip is een begrip zonder scherp afgebakende betekenis waaraan de taalgebruiker zelf nader invulling kan geven en dat op veel verschillende toestanden, gebeurtenissen of zaken wordt toegepast. Groen heeft ook een hoge mate van gunfactor. Consumenten zijn gevoeliger geworden voor alles wat met “groen” en “duurzaam” samenhangt, ondanks de wegwuif-uitspraken van Donald Trump. We zien dit op allerlei terreinen, waarvan we er enkele noemen, zonder de pretentie volledig te zijn.

Oceanen

Een duurzame toekomst is onmogelijk geworden zonder een gezond leven in de zee. Het opruimen van de enorme hoeveelheid plastic soep is de eerste, zo niet de meest belangrijke stap, die door een bevlogen jonge Nederlandse ondernemer is gezet. Boyan Slat heeft inmiddels bijna 21 miljoen aan donaties opgehaald om de grote schoonmaak te starten.

Verantwoord consumeren

Je hoeft echt geen dierenliefhebber te zijn om in te zien dat regelmatig vegetarisch eten goed is voor de mens. Biologisch verantwoord eten is hot. Horeca, waar ter plekke gerechten worden bereid met verse producten, schieten als paddenstoelen uit de grond en vinden gretig aftrek. En als een onderneming het goed doet, is de weg naar franchise gauw gevonden.

Kringloop

Kringloopwinkels hebben zich ontdaan van hun stoffig imago. Vintage is booming business. Veel interieurwinkels varen wel met producten waar het predicaat 2e leven aan wordt gehangen. Consumenten betalen grif voor een opgeknapte stoel, een “oud gemaakte” kast of die oude koffiemolen uit grootmoeders tijd. Zelfs de kringloop “goes franchise”. 

Duurzaam inzetbaar

Ook op HR gebied zijn we ons bewust geworden van het feit, dat ook de mens niet oneindig geëxploiteerd kan worden. Hoe houden we ons personeel duurzaam inzetbaar zonder dat ze voortijdig opbranden; hoe houden we ze een leven lang lerend, hoe zorgen we dat ieders gaven en talenten optimaal benut worden? We zien, dat bedrijven die het inzetten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt van harte ondersteunen en initiëren, een hoge mate van gunfactor kennen bij het publiek. Zonder namen te noemen, zien we ook deze vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen op franchisegebied terug en doen deze bedrijven het zo goed, dat er ruimte is voor meer initiatieven.

Dit alles neemt niet weg, dat geld, (vaak een vies woord) nodig is en blijft voor het ondersteunen en opzetten van projecten die te maken hebben met bovenstaande gebieden. En na de economische crisis, waarbij het bijna onmogelijk werd om sowieso een nieuw bedrijf te beginnen of een nieuw project op te starten, kwamen nieuwe manieren van financieren op waaronder crowdfunden. Crowdfunden is daarmee een prettige manier van financieren geworden, die ook aan burgers de mogelijkheid geeft, om te participeren in duurzaam ondernemen.

Wilma van Houwelingen
Capital Circle

Capital Circle