Investeer in tijd en red je traditionele winkelhart!

Regelmatig denk ik aan de mogelijke redenen van de bedreiging van het voortbestaan van stadscentra als belangrijk winkelgebied. En daarbij hoor ik de echo’s van uitspraken van Cor Molenaar over aantrekkelijkheid, gratis parkeren, verschuiving van consumentenbudgetten, enzovoort. Er zijn beelden op mijn netvlies blijven staan van faillissementen, protesten tegen dreigende salarisverlagingen van winkelmedewerkers en teleurstelling voorwendende consumenten.

Redden wat er te redden valt, dat is het gevoel dat je erbij krijgt. Dat gevoel komt misschien wel deels voort uit nostalgische overwegingen maar gaat veel meer over toekomstige leefbaarheid en werkgelegenheid. Zeker als er dan wethouders en gemeentebesturen zijn die met allerlei nieuwe plannen komen. Renovaties, revitalisering, centrummanagers en ook het idee om buiten de stadsgrenzen nieuwe centra te bouwen zijn aan de orde van de dag. Er worden behoorlijke sommen geld tegenaan gegooid en de resultaten moeten we maar afwachten.

Wat me altijd opvalt is dat bij al die planvorming en ideeën (te) weinig ondernemers en consumenten betrokken zijn. Dit is bijzonder want het gaat toch om de verdiensten en onderlinge samenwerking van deze ondernemers en de ‘beleving’ en koopbehoeftebevrediging van consumenten. Nee, de discussie en planvorming vindt meer op ‘strategisch niveau’ plaats en wordt gevoerd door gemeentebesturen, vastgoedeigenaren, investeringsfondsen, banken en andere ‘voorspellende kennishebbers’.

Een belangrijk aspect is de functie van het winkelcentrum. De opkomst van het online distributiekanaal gaat gepaard met een sterkere positie van de consument door bijvoorbeeld prijstransparantie. De nieuwe generatie consumenten oriënteert, koopt, beoordeelt en zoekt interactie met bedrijven en merken, in toenemende mate, via mobiele apparaten. Deze consument verwacht meer, verwacht het sneller en verwacht een persoonlijker aanbod op het juiste moment. Gevolgen hiervan voor retailers zijn onder andere kortere productcycli en een groter voorraadrisico. Het is dus zaak om inzichtelijk te krijgen wat de consumenten willen. Winkelcentra kunnen het podium bieden om de consumenten te verleiden, te verrassen en te inspireren. Samenwerken is daarbij het sleutelwoord. Waar invulling aan wordt gegeven door bijvoorbeeld het delen van data, het organiseren van evenementen en het bieden van loyaliteitsprogramma’s. 

Om de winkel ‘revolutie’ bij te benen zal er veel meer moeten worden samengewerkt en er moet tijd voor ondernemers worden vrijgemaakt. Veel tijd! Tijd om de samenwerking te zoeken, tijd om mee te denken met alle reeds genoemde stakeholders. Tijd die kan worden gevonden door middelen aan te wenden voor winkelbezetting zodat de ondernemer zelf kan en gaat participeren in het debat. Ik denk dan aan een pool van mensen die beschikbaar komt vanuit scholen (stages) en gerichte inzet op de wet arbeidsparticipatie. Zo kan betrokkenheid en samenwerking van ondernemers echt worden gerealiseerd en blijkt nostalgie mogelijk toekomstbestendig.

Martin van den Berg
sectorleider food en retail
Flynth adviseurs en accountants
Reacties: martin.vandenBerg@flynth.nl

Franchise+ Franchiseplus
Redactie