Innovatie voorkomt dat jouw franchise-concept een dinosaurus wordt

Dinosaurussen ontstonden 230 miljoen jaar geleden in het Trias. De eerste dinosauriër was een kleine tweevoetige vleeseter. Later zag je een enorme diversiteit in dinosaurussen; klein en gigantisch en levend te land, ter zee en in de lucht. Op het eind van het Krijt stierven de dinosauriërs uit. Dat zien we tegenwoordig ook bij ketens of merken. Met enige regelmaat zien we een groot merk weer ter ziele gaan. 

Kenmerkend daarbij is dat men niet of te weinig innoveert in een sterk veranderende wereld en sterk veranderende klantbehoefte.

Ook als franchiseformule moet je continu bezig zijn met de eigen formule opnieuw uit te vinden. De formule aanpassen aan de veranderende wereld met bijbehorende veranderende klantbehoeftes. Dit kan door kritisch en pro-actief bezig te zijn met je formule. Het is belangrijk om de formule actueel, duurzaam en toekomstbestendig te houden! 

Binnen onze franchiseformule zitten wij in een veranderingsproces waarbij wij inspelen op veranderde klantbehoeftes en digitalisering. Wij gaan van het verkopen van fitnessabonnementen met 24/7 toegang tot de club, naar het verkopen van innovatieve coaching-pakketten om mensen te helpen de gewenste resultaten te laten bereiken in combinatie met fitnessabonnementen met 24/7 toegang tot de club.

Dit wordt ook nog eens ondersteund door een nieuw designboek, om de transformatie nog meer kracht bij te zetten en het nieuwe verdienmodel optimaal te faciliteren.

Deze veranderingen hebben voor onze franchisenemers een grote impact, maar we zetten deze veranderingen in om onderscheidend te zijn én blijven. Het verdienmodel wordt uitgebreid met een extra ‘shop-in-shop’. 

Tussen franchisegever en franchisenemer ontstaan soms spanningsvelden. Deze spanningsvelden horen bij verandering, want verandering gaat nooit zonder weerstand. Mogelijke verschillen in gedachtes staan in onderstaande tabel. Om misstanden te voorkomen; ik begrijp deze mogelijke verschillen in denkwijze volledig!

Ik leer als franchisegever voortdurend en nog het meeste van onze eigen franchisenemers. Gedurende ons veranderproces zijn mij een aantal dingen opgevallen die ik graag met jullie wil delen. 

Als je een veranderproces ingaat denk dan vooral aan: 

  1. Een goede strategie die de veranderingen onderbouwt.
  2. Een slim verdienmodel dat draagvlak creëert bij franchisenemers. 
  3. Het centraal stellen van vertrouwen tussen franchisegever en franchisenemer.
  4. Open communicatie omtrent veranderingen. 

Bij verandering zijn inlevingsvermogen en begrip van beide kanten van belang, want SAMEN kom je er het sterkste uit!

Word geen dinosaurus! 

Petro Hameleers
Master Franchisegever Anytime Fitness Benelux

 

Franchisegever zal moeten denken aan:

Franchisenemer denkt mogelijk vooral aan:

Concurrentiepositie van het concept

Concurrentie positie van de individuele locatie

Verdiencapaciteit vandaag, morgen en midden tot lange termijn

Verdiencapaciteit vandaag en morgen

Het concept en veranderingen

Eigen onderneming en zo minimale veranderingen of kosten

Geld verdienen aan en investeren in het concept

Geld verdienen aan het concept

Korte en lange termijn winst franchisenemer

Korte termijn winst

Petro Hameleers
Petro Hameleers Petro Hameleers
Master Franchisegever Anytime Fitness Benelux
Bekijk ook