Hoe kies je de (winkel)formule die bij je past?

Enthousiasme voor een formule is een grote valkuil voor nieuwe franchisenemers. De kans is dan groot, zo blijkt in de praktijk, dat je te weinig nadenkt over de voor- en nadelen. De win-win-gedachte maakt van franchise een populair concept: een bestaande, beproefde formule gecombineerd met individueel ondernemerschap. 

Maar niet elke ondernemer is geschikt om een concept dat door anderen is uitgedacht te exploiteren. Begin bij jezelf: is franchise wel de samenwerkingsvorm die bij je past? Wegen de voordelen van een sterk concept op tegen de (nadelige) beperkingen die je als ondernemer te wachten staan?

Kun je er bijvoorbeeld tegen als je assortiment niet door jezelf kan worden bepaald? Vooral formules met een duidelijke identiteit doen het goed, waarin zaken strak zijn geregeld in het belang van de continuïteit van de formule en de franchisenemers. Welke zaken dat precies zijn, verschilt per formule. Veelal gaat het om de inkoop, marketing, online en offline activiteiten, financiële processen, automatisering, kwaliteit, afspraken nakomen en de wijze waarop de coaching van franchisenemers plaatsvindt. 

Als franchisenemer bepaal je voor een belangrijk deel zelf of je succesvol bent. Tenminste, als het concept goed is. Vaak wordt door de franchisegever veel werk uit handen genomen, zodat je kunt doen waar het om gaat: ondernemen en geld verdienen. 

Het is heel belangrijk dat je een organisatie kiest, die bij je past. Niet alleen qua branche, maar ook wat betreft type samenwerking. De onderlinge afspraken, verantwoordelijkheden en vrijheidsgraden verschillen per formule nogal. Oriënteer je dus op verschillende formules en zorg dat je alle benodigde informatie en documentatie ook daadwerkelijk krijgt. Dit betreft niet alleen de franchiseovereenkomst, maar ook zaken als het franchisehandboek, een uitgevoerd vestigingsplaatsonderzoek, het verdienmodel, de omzet-, kosten- en winstprognoses en benchmarkcijfers. En stel vooral ook veel vragen, screen (ook financieel) dus ook de franchisegever. 

Indien een franchisegever het met jou ziet zitten, wil dat niet meteen zeggen dat je geschikt bent voor de betreffende formule of voor het werk dat je te wachten staat. Kijk dus kritisch naar jezelf. Praat met bestaande franchisenemers van een formule en check hoe de organisatie functioneert. Worden afspraken nagekomen? Hoe is de begeleiding? En de ondersteuning? En de communicatie?

Ga niet alleen af op het goede gevoel en gesprekken, maar teken pas een samenwerkingsovereenkomst, als de afspraken zakelijk en professioneel in elkaar steken en cijfers het succes bevestigen. Zorg ook dat je alle contractvoorwaarden kent, begrijpt en weet wat je te wachten staat. Neem de tijd om een goede keuze te maken, het gaat immers om je toekomst. Veel succes met het kiezen van een formule!

Remco Oosterink
Franchise adviseur bij Flynth adviseurs & accountants

Flynth