Franchise experimenteert met ship from store

Veel franchiseorganisaties beschikken over een formule webshop. De webshop vergroot het bereik van de formule en genereert extra omzet. Toch valt het rendement van zo’n webshop vaak tegen. Menig webshop draait zelfs verlieslatend. Een belangrijke oorzaak daarvan is gelegen in de dure logistiek. Weborders worden geleverd vanuit kostbare distributiecentra met grote voorraden en veel personeel. De bezorging is gratis voor de consument en een kostenpost voor de webshop. Om nog niet eens te spreken over de retourstromen. Het kan ook anders. In de Verenigde Staten hebben Macy’s en Adidas positieve resultaten geboekt met een nieuw logistiek concept, ship from store. In Nederland experimenteren HEMA en Intratuin met deze methode.

Ship from store

Ship from store betekent dat de winkels fungeren als lokale magazijnen voor de webshop. Webshop aankopen worden niet vanuit een centraal distributiecentrum geleverd, maar door de winkel in de buurt van de consument. De achterliggende gedachte is dat de voorraad in veel gevallen toch al in de winkel ligt. De herbevoorrading van de winkels loopt ook al, daar zijn geen extra kosten aan verbonden. Het is dus efficiënt en rendabel om weborders rechtstreeks uit aanwezige winkelvoorraden te leveren. Het risico dat een product niet op voorraad is wordt kleiner, omdat je alle voorraden in de keten kunt gebruiken, niet alleen die in het centrale magazijn.

Voordelen

Een belangrijk voordeel is dat de levertijd voor de consument korter wordt. De bestelling komt uit een nabij gelegen winkel in plaats van uit een ver magazijn. Uit onderzoek van business school IMD blijkt dat naarmate weborders sneller geleverd worden het aandeel retouren afneemt. Winkelmedewerkers picken de webshop bestellingen uit de winkelvoorraad. In de rustige uren worden de pakketjes klaargemaakt, waardoor personeel efficiënt wordt ingezet. De omloopsnelheid van de winkelvoorraad gaat omhoog en daarmee het rendement op geïnvesteerd kapitaal. Ook is ship from store goed voor het draagvlak van de winkels voor de formule webshop.

Randvoorwaarden

In traditionele e-commerce en fulfilment software zijn winkels en webshop strikt gescheiden werelden. Ship from store vraagt om moderne omnichannel automatisering waarin winkels en webshop op een centrale engine draaien. Door klanten, winkels, voorraden en bestellingen centraal te besturen kunnen orders worden toegewezen aan een winkel in de buurt van de consument waar het gevraagde product op voorraad ligt. Franchisenemers met een te kleine voorraad of een voorraadonbetrouwbare winkel kunnen worden uitgezonderd van deelname. Afhankelijk van formule afspraken kunnen ook de omzet en de marge van weborders transparant aan de winkel toevallen.

Franchise

De impact van ship from store op de dagelijkse operatie in franchise winkels is groot, zeker als de webshop succesvol is. Daarom moet de invoering van ship from store goed doordacht en voorbereid worden. Wat te doen met deelleveringen als webshop bestellingen slechts gedeeltelijk op voorraad zijn in de winkel? Hoe om te gaan met retouren en wie verzorgt de klantenservice? Allemaal vragen waar vooraf over nagedacht moet worden. Een gefaseerde aanpak lijkt dan ook zeker verstandig. De voordelen van ship from store zijn echter interessant genoeg om het een serieuze kans te geven.

Karin Valk
Valk Solutions

Karin Valk
Karin Valk Karin Valk
Algemeen directeur