Big data en privacy

Big data; iedereen heeft die term wel eens voorbij horen komen. Je komt er op allerlei manieren mee in aanraking. Heb je een keer vrijblijvend gekeken naar een bepaald artikel bij een webshop? Je komt dit artikel nog maanden tegen als je de digitale snelweg opgaat. Ga je elke week sporten op een vaste avond? Je telefoon vertelt je, zodra je weggaat, hoeveel minuten de reis naar de sportschool duurt en of het al dan niet druk is. Heb je een bonuskaart van de supermarkt of tientallen pasjes van tientallen zaken? Je krijgt met grote regelmaat “persoonlijke” aanbiedingen, op grond van hetgeen je eerder hebt gekocht. 

Natuurlijk kun je dit vermijden door cookies al dan niet te accepteren, allerlei vinkjes op je telefoon aan of uit te zetten, pasjes te weigeren, maar het is een illusie om te denken dat je big data als individuele consument kunt ontlopen. 

Er wordt al enige tijd druk geëxperimenteerd met camera's in reclamezuilen of in etalages, die op het moment van voorbijgaan, jou als persoon screenen (man/vrouw, leeftijd, enzovoorts) en dan zorgen voor een op jouw doelgroep toegespitste aanbieding. Dat leverde onlangs nog flinke discussie op met vragen over de privacy van voorbijgangers.

Voor ondernemers is big data echter big business en dé gamechanger voor de toekomst. Een succesvolle ondernemer kan zich onderscheiden door:
1.    Een goed doordacht en voldoende onderscheidend concept
2.    Een sterke klantfocus en gastbeleving
3.    Een gedisciplineerde uitvoering en “operational excellence” achter de schermen.

Daarbij is meten essentieel. Big data (het resultaat van al dat meten) biedt ondernemers de kans om onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot o.a. aanbod, prijsstelling, aanbiedingen, klantwensen. In de Verenigde Staten wordt door fastfoodketens als McDonalds en Subway al druk getest met big data: Wat zegt iemands auto over zijn bestelling, welk effect heeft “het weer” op de omzet, hoever kan een prijs omhoog voordat de klant afhaakt, komt iemand die cash betaalt vaker terug, hoe hebben promoties het meeste effect? 

Dankzij de digitalisering zitten ondernemers op een enorme berg data, waar ze heel veel bruikbare informatie uit zouden kunnen halen. Maar wat ze er precies mee kunnen, daarnaar zijn veel bedrijven nog zoekende. Al deze data bieden een enorme kans in klanteninzicht en in de logistieke processen. Tegenhanger is natuurlijk ook: gebeurt dit met de goede regels en wordt er voldaan aan de eisen van privacy en security? Dat samenspel moeten ondernemers oplossen.

Franchisenemers hebben daarbij het voordeel dat zij aangesloten zijn bij een organisatie die al op grotere schaal big data kan verzamelen en benchmarken. Veel ondernemers zijn huiverig om cijfers te delen, maar het delen van data met collega-ondernemers biedt enorme inzichten in de dingen die een collega-ondernemer goed doet en waar jij van kunt leren. Anderzijds: waar verlies je als ondernemer mee; en hebben jouw collega-ondernemers dit ook? Ben je de enige die hiermee worstelt en wat doe je dan fout? 

Big data: een enorme kans voor ondernemers. En franchisenemers hebben hierbij een voorsprong. Mits zij als ondernemers én hun franchiseorganisatie de handen ineen slaan. How we win together? Meten = weten. En eigenlijk is dat laatste iets van alle tijden. 

Wilma van Houwelingen
Capital Circle
Serious crowdfunding

capital circle