Zo kwamen zij op hun plek terecht

Ze rolden alle drie min of meer bij toeval de optiek- en audiobranche in en voelen zich er helemaal happy. De kersverse franchisenemers Bas Keijer, Joana Wolfs en Jean-Pierre de la Rie – bij Specsavers ‘partners’ geheten – vertellen over hun stap naar het ondernemerschap en waarom Specsavers voor hen dé formule is. Tipje van de sluier: het samenwerken met partners binnen één winkel maar ook daarbuiten, ervaren ze als erg prettig.

Na zijn studie economie aan de Hogeschool van Amsterdam, kwam Bas Keijer via een baan in de supermarkt in september 2016 terecht in een administratieve functie bij Specsavers. Daarbij ondersteunde hij franchisenemende audiciens. Nog niet helemaal wat hij zocht, maar deze baan opende wel de deur naar het ondernemerschap. Omdat hij altijd al droomde van een eigen bedrijf én graag met mensen werkt, besloot hij de opleiding tot audicien te doen. In 2018 startte hij als partner in een winkel in Amersfoort, waar hij het ‘horen’ opzette. Hij werkt samen met twee andere partners: de optiekpartner en de retailpartner, de gebruikelijke structuur bij Specsavers. Deze maand wordt hij ook partner in een winkel in het Amersfoortse centrum. Twee medewerkers ondersteunen hem.

Bakkerij

Ook Joana Wolfs kwam uit een totaal andere branche. Ze deed de opleiding detailhandel en werkte als verkoopmedewerker bij een bakkerij. Leuk, maar niet leuk genoeg. Ze zocht meer uitdaging. Zo kwam ze in 2008 als 20-jarige bij Specsavers terecht, die mensen zocht én opleidde. Dat was het begin van haar carrière in de optiekbranche. Ze begon als verkoopmedewerker in Roermond en kreeg al snel de vraag of ze niet de opleiding tot opticien wilde volgen, vergoed door het bedrijf. Dat wilde ze graag. Ze deed de vierjarige BBL-opleiding en daarna studeerde ze nog twee jaar voor contactlensspecialist. 
Omdat ze van jongs af een toekomstbeeld van zichzelf had als zelfstandig ondernemer, zei ze óók nog ‘ja’ op de vraag of ze partner wilde worden. Ze deed de interne opleiding in 2015 en… moest toen een hele tijd wachten. “Bij Specsavers weet je nooit precies wanneer er iets vrijkomt”, vertelt ze. “En ik zal eerlijk zeggen dat ik op het punt stond om te vertrekken.” Dat ze in die tijd echter nog geen partner was, kwam uiteindelijk toch niet zo slecht uit: in dat jaar beviel ze van een zoon. Sinds juni 2019 runt ze als retailpartner samen met de optiekpartner en de audiopartner de Roermondse winkel.

LinkedIn

Jean-Pierre de la Rie zat 27 jaar in de elektronica en was bijna 12 jaar vestigingsmanager bij BCC, toen Specsavers hem in 2018 via LinkedIn benaderde. Of hij geen interesse had om retailpartner te worden. “In eerste instantie dacht ik: brillen, mmm, ik draag zelf niet eens een bril, hooguit een simpel leesbrilletje. Maar toen ging ik in gesprek en bleek het interessant en leuk te zijn.” 
Hij zag de voordelen van het ondernemerschap: “Als partner ben je eigenaar, heb je een stuk vrijheid. Alles wat ik voorheen deed, deed ik voor anderen, nu voor mezelf. Dus ik heb de investering gedaan en de stap gewaagd.”
In februari van dit jaar startte hij in de winkel in Hellevoetsluis, toen nog een klein pand waar alleen een optiekpartner werkte. In mei verhuisden ze naar een nieuw, fris en groot pand aan de overkant, met de nieuwste Specsaversinrichting, vertelt hij. Tegelijkertijd kwam er een audicien bij. In juli werd Jean-Pierre officieel retailpartner en daarmee verantwoordelijk voor de verkoop. 

Beeld bijstellen

Jean-Pierre ging tot zijn verbazing een opleidingstraject in van maar liefst 9 maanden. “Ik dacht: wat moet ik in 9 maanden leren over een bril? Je zoekt een bril uit, zet de glazen erin en dat is het. Maar de branche blijkt oneindig veel rijker te zijn dan ik dacht.” 
Ook Bas moest zijn beeld van de branche al snel bijstellen. “Ik was 24 en toen had ik het ineens over hoortoestellen. Die hebben een beetje een stoffig imago, vond ik. Maar na de eerste werkweek kwam ik erachter dat dat helemaal niet klopte. De toestellen zijn erg technisch, dat ligt mij. En waar ik ook achter kwam, is dat je mensen echt blij kan maken doordat je ze helpt met een probleem.”
Joana wilde eigenlijk optiekpartner worden, het vak dat ze kende. “Maar naarmate ik meer op de verkoopvloer aanwezig was, vond ik het commerciële vak van retailpartner toch ook interessant.” Toen begin dit jaar de retailpartner uit de winkel in Roermond vertrok, zag ze eindelijk haar kans. Joana: “Het was een grote stap naar het ondernemerschap maar ik was goed voorbereid; de optiekpartner met wie ik nu samenwerk, heeft mij ook opgeleid.” 

Betere ondernemer

Franchise maakte voor Bas de stap naar het ondernemerschap makkelijker. “Er zijn genoeg geschikte mensen om mij heen die mij helpen een betere ondernemer te worden”, vertelt hij. “Landelijk is alles geregeld, lokaal heb ik alle vrijheid die ik nodig heb. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een Facebook-actie, gericht op 65-plussers. Wij hebben per winkel een budget voor eigen marketingactiviteiten.”
Ook Joana en Jean-Pierre zijn tevreden over de ondersteuning vanuit het servicekantoor. Er is onder andere een marketingafdeling, een afdeling finance, een IT-afdeling en ondersteuning en training op personeelsgebied, vertelt Joana. “Er worden veel zaken voor ons geregeld, zodat wij goed kunnen focussen op het operationele vlak.”
Jean-Pierre: “Ook de partners die je ontmoet bij de meetings en de opleidingen, helpen elkaar. Met vele van hen heb ik regelmatig contact via de app-groep.”Alle drie vinden ze het fijn om met de partners in de winkel samen te werken. Bas: “Ik ben wel verantwoordelijk voor de audio, maar ik maak ook weer kortingvouchers voor de brillen, zo hebben we veel aan elkaar.”
De regiomanager komt regelmatig langs, samen bekijken ze de cijfers. “Voor mij altijd een wake-upcall”, aldus Bas. “Soms moet ik mijn targets opnieuw stellen of nieuwe projecten opzetten. Het is altijd fijn als iemand anders meekijkt.” 

Meer winkels?

Hoe kijken ze naar de toekomst? Voor Jean-Pierre ligt die nog wel even in Hellevoetsluis. De zaken gaan goed, mede dankzij de verhuizing en de uitbreiding met de partners, vertelt hij. “En toen ik begon, zette ik een structuur op waardoor we efficiënter zijn en het personeel met plezier aan het werk is. Dat vertaalt zich direct naar de klant en naar de resultaten.” Als alles zo doorgaat, is een tweede winkel niet ondenkbaar. Wel als retailpartner: “Ik ben echt een retailer, ik moet op de vloer staan, met klanten en met personeel bezig zijn. Dat is mijn ding, je maakt mij niet gelukkig met de hele dag in een meetruimte zitten”, aldus Jean-Pierre.
Bas ziet in de toekomst voor zichzelf meer een managementrol weggelegd. “Ik zie mezelf later nog wel het vak uitoefenen, maar minder dagen in de week, omdat ik meer winkels wil hebben – drie of vier. Die doorgroeimogelijkheden zijn er bij Specsavers.”
Joana’s ambitie is om allereerst een succes te maken van deze winkel. “Dat is hij al, maar het kan altijd beter”, zegt ze. “En als er een mooie nieuwe uitdaging komt voor een tweede winkel, dan sta ik daar zeker voor open.”
 

 

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook