WOK& speelt zich in de kijker met vernieuwde aanpak

Pionieren. De nieuwe Aziatische fastserviceformule WOK& maakt er een sport van. Qua concept, qua samenwerking met franchisenemers en qua maatschappelijke betrokkenheid loopt het voorop, vertelt medeoprichter Boris van Leeuwen.

Van Leeuwen is samen met Wim Markwat de bedenker van WOK&. Beiden waren tot voor kort ook betrokken bij Wok to go. Zij zouden samen met de eigenaar van die formule, Hung Yip, Wok to go klaarstomen voor kwalitatieve groei in de toekomst. Door een verschil aan inzichten over de aanpak en invulling, is die samenwerking echter afgeketst. “Toch waren wij wel heel enthousiast over de kansen van een Aziatische fastserviceformule in Nederland. Daarom hebben we nu een eigen concept WOK& ontwikkeld en een eigen franchiseorganisatie opgericht onder de naam Mie Like Franchise”, vertelt Van Leeuwen.

WOK& is volgens hem niet zomaar een formule. “Het concept is vernieuwend, met vooral een focus op verantwoorde voeding dat laag in de suikers zit en dat weinig e-nummers kent. Ook geen cola of sinas in de schappen, kokoswater, groente- en fruitsmoothies en bruisend water is het wat de klok slaat.” Verder maakt men gebruik van vooral natuurlijke Aziatische producten, die worden bereid in de wok. Gasten krijgen binnen drie minuten een verantwoorde en smaakvolle maaltijd voorgeschoteld. “Iedere vestiging krijgt bovendien een bestelzuil, waar gasten naast het plaatsen van de bestelling ook kunnen aangegeven of men allergieën heeft, een bepaald dieet volgt of een gerecht wil hebben met een maximaal aantal calorieën.”

Maatschappelijk betrokken

Ook medewerkers kunnen gasten uitgebreid informeren over ingrediënten, voedingswaarden en allergenen, vertelt Van Leeuwen. “De bestelzuil is er puur voor het gemak van de gast en om de snelheid van het bestelproces te bevorderen. Daarbij zetten we in op de bevlogenheid van de medewerkers. Zij zijn getraind in de WOK& Academy en verrichten ook vrijwilligerswerk in de vestigingsplaatsen. Zo zijn wij maatschappelijk betrokken en versterken wij ons duurzame imago.” De betrokkenheid is er ook richting de franchisenemers. Van Leeuwen: “Wij kiezen er bewust voor om te werken langs de lijnen van de Nederlandse Franchise Code. Dat is niet makkelijk en het heeft best wat voeten in aarde gehad, maar we vinden wel dat we moeten pionieren op dit gebied. Als franchisegever zijn we ons bewust van onze zorgplicht.”

Met deze vernieuwende aanvliegroute speelt WOK& zich in de kijker, zo kan worden opgemaakt uit de vele aanvragen die Van Leeuwen al heeft ontvangen van potentiële franchisenemers. “Ze staan bij wijze van spreken in de rij om samen te werken, we kunnen nu vissen uit een pool van 35 ondernemers. Na Rotterdam openen we daarom aansluitend in Breda, Groningen, Amsterdam, Hoofddorp en Groningen. En verder? Dat is afhankelijk van het aantal geschikte locaties dat wij weten te vergaren. Makkelijk is dat niet, ook niet voor een concept dat zo voorop loopt als de onze.”