“Wij zijn gezegend met een club die snapt dat dit mensenbusiness is”

Etienne Monteny is “van binnenuit naar boven gegroeid”, zoals hij zelf zegt. De franchisenemer begon in 1999 als monteur bij Pirtek en runt sinds 2013 zijn eigen vestiging in Den Bosch.

Wat maakt Pirtek tot een formule waar je zoveel jaar van je leven in wilt stoppen? Volgens algemeen directeur Harald Overwater voorkomt de goede overlegstructuur dat zaken voortijdig ontsporen. 

Pirtek wil non-stop service verlenen op het gebied van hydraulische slangen en daarbij binnen 1 uur ter plaatse zijn. Etienne Monteny vertelt hoe hij al in 1999 gegrepen werd door de formule – het jaar dat hij als monteur begon in de Bredase vestiging. “Ik heb eerst een aantal jaren buiten rondgezworven, dat was super”, vertelt hij. “Op een gegeven moment ben ik op het center de boel gaan leiden. Verkoop, klanten. Ik had het zó naar mijn zin. Toen dacht ik: ‘Het kunstje dat ik in Breda kan, kan ik ook voor mezelf’.” 

In 2013 – nog in de crisis – deed zich de kans voor om de vestiging Den Bosch over te nemen. Maar dat bleek niet zo gemakkelijk: hij kreeg de benodigde financiering niet rond. Hij liet zich echter niet uit het veld slaan en zette een crowdfundingsactie op. Etienne vond drie ondernemers en uiteindelijk ook de bank bereid in zijn zaak te investeren. “Ik had met mijn gezin geen beleg meer op de boterham maar ik had er vertrouwen in”, zegt hij. “Ik was ervan overtuigd dat ik van Pirtek Den Bosch iets moois kon maken en dat is inmiddels meer dan gelukt.”

Goud

Etienne was de eerste Pirtek-ondernemer die een bestaande vestiging in Brabant overnam. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen, vindt hij: “Je hebt bestaande klanten, maar je krijgt er oud zeer gratis bij.”

Over de begeleiding door de formule is hij zeer te spreken. “We hebben centrale inkoop, de naam is goud, alles is geregeld. Je kunt altijd terugvallen op de organisatie als je vragen hebt of op je collega’s.”

Samen sterk, is zijn motto. “Als we met z’n allen bij één dealer 35 nieuwe bussen kopen, krijgen we een bodemprijs. We hebben bijvoorbeeld ook een prachtig geautomatiseerd systeem, waarbij de monteurs met een iPad op pad gaan. Dat zou ik als kleine ondernemer nooit kunnen betalen.”

Ruggengraat

Etienne is lid van zowel de Reclame & Marketing Commissie als van de Technische Commissie. In de eerste bespreekt hij met collega’s zaken als marketing, beursbezoek en merchandise. Die worden betaald uit een percentage van de franchisefee. In de Technische Commissie bespreekt hij samen met de collega’s alle technische issues die voorbijkomen: nieuwe producten, technische problemen.

Naast de commissies kent Pirtek een reeks aan reguliere overleggen, vertelt algemeen directeur Harald Overwater. “Onze overlegstructuur is onze ruggengraat. Tijdig overleg voorkomt dat er zaken ontsporen. Zo kunnen wij meer van onze energie steken in onze business. Onze franchisenemers komen twee per jaar bij elkaar voor formeel overleg. Daar bespreken we de strategische en operationele zaken. Daarnaast hebben we een commercieel kwartaaloverleg waarbij alle franchisenemers plus het verkoopteam aanwezig zijn. Daar bespreken we alle klanten en de strategie die we gaan uitrollen.”

Back-up

Ook op individueel niveau is er veelvuldig contact. Twee keer per jaar is er een zogenoemde businessreview, waarbij franchisegever en -nemer samen om de tafel zitten en achteromkijken – hoe is het gegaan, benchmarking, hoe doen anderen het? Ook is er twee keer per jaar een businessplanning, gebaseerd op het businessplan van de ondernemer. Wat moet hij doen om een trend te wijzigen, waar moet hij misschien investeren? 

Etienne: “Per 1 januari investeer ik in een extra monteur en een extra servicebus, inclusief gereedschap. Dat is een grote investering en zoiets leg ik aan Pirtek als franchisegever voor. Is het rendabel en wanneer moet ik het doen? Ik ben natuurlijk eigen baas maar je staat er niet alleen voor, je hebt een goede back-up.”

Bevlogen

Harald noemt Etienne Monteny een “bevlogen ondernemer”. Niet voor niets werd hij vorig jaar Franchisenemer van het Jaar. Harald: “Etienne weet goed de balans te vinden tussen het efficiënt laten draaien van het center en het enthousiasmeren van de medewerkers. Hij en zijn vrouw Ellen stoppen veel energie in het team.”
Over de bedrijfscultuur zegt hij: “Wij zijn een technische serviceverlener. Wij zijn gezegend met een club van mensen die begrijpen dat dit een mensenbusiness is. Dat kunnen mannen en vrouwen zijn – een van onze meest succesvolle ondernemers is een vrouw.”

Heel Europa

Over de groeiambitie van Pirtek zegt Harald: “We hoeven niet per se meer centers erbij maar we willen wel graag dat de centers meer dichtheid in de regio realiseren. We hebben inmiddels 20 vestigingen – waarvan één satellietvestiging – in de Benelux en 80 mobiele service-units. Die dekking willen wij op een nog hoger niveau brengen, naar op zijn minst 110 service-units volgend jaar.”

Behalve in de Benelux heeft de formule ook 100% dekking in Engeland en Duitsland, vertelt hij. “En nu willen we ons non-stop serviceconcept uitrollen over heel Europa. Onlangs hebben we een Zweeds bedrijf met bussen overgenomen en hebben we in Oostenrijk vier centers geopend. Dat is de eerste stap op weg naar de noordelijke route. Zo zijn we ook strategische plannen aan het maken voor de zuidelijke route.”